Skäggagam vevar med svansen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
4
0
Frogis:
Okej, så idag tog jag upp min skäggis för att gosa lite och när jag skulle lägga tillbaks honom i terrariet så började han sprattla lite och veva med svansen i cirklar i luften. Varför gör han så? Vill han inte in i terrariet?

504
396
Crippa:
Frogis skrev:
Okej, så idag tog jag upp min skäggis för att gosa lite och när jag skulle lägga tillbaks honom i terrariet så började han sprattla lite och veva med svansen i cirklar i luften. Varför gör han så? Vill han inte in i terrariet?

Du skulle alltså gosa med din skäggis? Tror inte att din ödla uppskattar gos, bättre att låta honom vara i terrariet istället för den vill säkert vara ifred. Kommer aldrig förstå mig på det här med folk som gosar med sina reptiler sorry!

Medlem i SHF
4
0
Frogis:
Crippa skrev:

Du skulle alltså gosa med din skäggis? Tror inte att din ödla uppskattar gos, bättre att låta honom vara i terrariet istället för den vill säkert vara ifred. Kommer aldrig förstå mig på det här med folk som gosar med sina reptiler sorry!

Fast det verkar inte som att han har nåt emot det, han brukar ligga lugnt på axeln tills han vill gå på upptäcktsfärd ^^

61
26
HerptilLasse:
Om du skriver gosa kommer folk tro att du inte har något ansvar och bli arga men de är bara min uppfattning men å andra sidan så är det nog inte så bra att veva runt med ödlan i huset om det är så det går till att den vevar på svansen kan vara ett tecken på att den är upphetsad över något:)

1159
626
Temla:
Vevade den med svansen medan du höll i den och var påväg att lägga in den i terrariet? En av mina honor tycker inte om att bli lyft och känner sig väldigt osäker då... hon vevar också med svansen när man lyfter henne. Därför undiker jag i möjligaste mån att lyfta upp henne. De andra skäggisarna bryr sej inte.

Det är viktigt att du lyfter ödlan på rätt sätt så den har stöd under hela kroppen. Du lyfter inte upp henne förrän du du har typ halva din arm under ödlan. Sätt en hand/arm framför ödlan och dra försiktigt upp ödlan med hjälp av andra handen upp på armen du har framför den.

Eller så vad det en tillfällig grej, att den på något sätt kände sig osäker när du satte ned den... (kanske pga av för lite stöd under kroppen just då.

Medlem i SkHF
1073
1220
NellyNiklas:
Jag skulle vilja tro att det har med balans att göra. Många ödlor använder svansen som ett extra ben eller stöd för att hjälpa till om de hamnar på fel köl, eller om de är på väg att hamna på fel köl. 

Ghila ödlor och varaner använder svansen på liknande sätt när hanar brottas under parningstid. 

Jag har inte sett på vilket sätt du hanterar din ödla och kan därmed inte uttala mig om det, men du har troligtvis lyft ödlan på ett sådsnt sätt att ödlan känt att buken blivit exponerad och viftar med svansen för att hamna rätt igen. 

Mvh Niklas

1159
626
Temla:
NellyNiklas skrev:
Jag skulle vilja tro att det har med balans att göra. Många ödlor använder svansen som ett extra ben eller stöd för att hjälpa till om de hamnar på fel köl, eller om de är på väg att hamna på fel köl. 

Ghila ödlor och varaner använder svansen på liknande sätt när hanar brottas under parningstid. 

Jag har inte sett på vilket sätt du hanterar din ödla och kan därmed inte uttala mig om det, men du har troligtvis lyft ödlan på ett sådsnt sätt att ödlan känt att buken blivit exponerad och viftar med svansen för att hamna rätt igen. 

Mvh Niklas

Ja, precis min åsikt också, men du formulerade dig mycket bättre! :) Dom blir osäkra när dom inte känner att dom sitter säkert (ha tillräcklig balans är ju också en del i det). 

3
2
timoat:
DEfinitivt balansen. Tänk själv när du åker bil och du får den hissnande känslan i magen ner för en backe. Exakt samma sak  för ödlan om du är för snabb.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild