Avlivning av enstaka djur och alternativ gasmetod

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

14
4
cyber:
Tänkte fråga om hur ni gör (om ni nu gör det) när ni avlivar få möss? Gasar ni dem också eller tar ni till annan metod när det kanke bara är tal om att ha ihjäl 1-2 st? Om ni gasar dem, gör ni det på något annorlunda sätt eftersom det är så få som ska avlivas?

När jag har läst om gas-metod så har det oftast handlar om att använda sodastream men såg bl.a. denna video: www.youtube.com/watch?v=vENTTKW2gz8 och denna: www.youtube.com/watch?v=f7R_OlXeZJY som verkar vara samma princip där de använder bikarbonat och vinäger (om jag har översatt rätt från engelska). Är det någon som använder den metoden? Åsikter om den? Bra/dålig?

161
107
Alex_ask:
cyber skrev:
Tänkte fråga om hur ni gör (om ni nu gör det) när ni avlivar få möss? Gasar ni dem också eller tar ni till annan metod när det kanke bara är tal om att ha ihjäl 1-2 st? Om ni gasar dem, gör ni det på något annorlunda sätt eftersom det är så få som ska avlivas?

När jag har läst om gas-metod så har det oftast handlar om att använda sodastream men såg bl.a. denna video: www.youtube.com/watch?v=vENTTKW2gz8 och denna: www.youtube.com/watch?v=f7R_OlXeZJY som verkar vara samma princip där de använder bikarbonat och vinäger (om jag har översatt rätt från engelska). Är det någon som använder den metoden? Åsikter om den? Bra/dålig?

ta tag i svansen och svinga mot något hårt så ere klart

Medlem i GHF
175
371
Fredriko:
Håller med ovan.

Att slå ihäl dem är enligt iaf mig det mest skonsamma sättet att avliva möss. Snabbt och effektivt (om man vet vad man gör)

När det gäller avlivning med co2 tycker jag man ska läsa detta.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15901358

Det är en laglig och rekommenderad metod, men kanske inte helt okontroversiell om man ska tänka på mössena bästa. 

Mvh

5390
4129
Tropfrog:
Viktigt att påpeka är att slag mot huvudet räknas som bedövning. Direkt efter bör man dislokera nackkotan,  det räknas som avlivning. Åtminstone var det så som gällde sist jag avlivade möss.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
175
371
Fredriko:
Tropfrog skrev:
Viktigt att påpeka är att slag mot huvudet räknas som bedövning. Direkt efter bör man dislokera nackkotan,  det räknas som avlivning. Åtminstone var det så som gällde sist jag avlivade möss.

Mvh
Magnus 

Det stämmer inte. Man får avliva möss med slag mot bakhuvudet, vilket ovan metod nog får anses innebära.

L22. Kap 9, § 8.

Slag mot bakhuvudet får användas för att avliva ett mindre antal kaniner, gnagare, tamillrar, kräldjur, groddjur samt övriga fåglar, om djuret väger högst 1 kg.

.

5390
4129
Tropfrog:
Fredriko skrev:

Det stämmer inte. Man får avliva möss med slag mot bakhuvudet, vilket ovan metod nog får anses innebära.

L22. Kap 9, § 8.

Slag mot bakhuvudet får användas för att avliva ett mindre antal kaniner, gnagare, tamillrar, kräldjur, groddjur samt övriga fåglar, om djuret väger högst 1 kg.

.

Tack för uppdateringen. Att dislokera nackkotan kommer jag ändå att rekommendera. För att vara säker.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild