Mindre ökenlevande ödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
EllinoreP:
Letar efter en ny ödla men är osäker på vilken art jag ska välja. Jag har ett terrarium på 90*50*60 (L*D*H), så inte för stor.
Hälst vill jag ha en öken levande art då jag inte är lika intresserad i djungelarter, och terrariet är byggt för en ödla som lever i klippor.    Skulle vara roligast med en dagaktiv o social ödla (som inte bara gömmer sig hela dagen)
Har tidigare haft en dvärgskäggagam som var extremt social som brukade klättra upp på armen när man höll på i terrariet, men skulle vara kul att testa en ny art kanske.  Tacksam för svar :)

412
420
Hadara:

Lacerta agillis är ju himla fina :) Inte ökenlevande (lever här i sverige bland annat) men riktigt fina små dagaktiva ödlor som är fina att titta på. I sitt terrarium som alla reptiler. inte utanför om inte i det vilda ;)

Kräver dock övervintring och liksom alla dagaktiva ödlor kräver de en bra källa för UV och allmänbelysning. Gör sig bäst i väl inredda terrarium med jordblandad sand, stenar, klippor, grästuvor och grenar/rötter där de kan ligga och sola på en stock under en HID lampa (35w). 

504
396
Crippa:
Uromastyx thomasi

5488
4198
Tropfrog:
Liten och nattaktiv. I större grupper med matning dagtid kan de dock vara ganska så aktiva på dagen med:
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=t_tripolitanus

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild