Jag behöver terrariesökningshjälp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
IvyTheDragon:
Hej jag är ny här och jag behöver hjälp. Jag ska köpa en skäggagam men jag söker efter en terrarium men jag har ett problem med storleken på terrarium. Jag har tänkt att köpa en stor terrarium som en full vuxen säggagam kan bo i så att jag slipper att köpa en liten först och en stor sen. Så kan ni hjälpa mig snälla. tack.

283
366
Cartaq:
IvyTheDragon skrev:
Hej jag är ny här och jag behöver hjälp. Jag ska köpa en skäggagam men jag söker efter en terrarium men jag har ett problem med storleken på terrarium. Jag har tänkt att köpa en stor terrarium som en full vuxen säggagam kan bo i så att jag slipper att köpa en liten först och en stor sen. Så kan ni hjälpa mig snälla. tack.

Lättast är att bygga och designa ditt egna så stort det går, det finns massvis med byggtrådar. Minimum är bottenyta på 0,9 m2 och 0,5 meters höjd, men det skadar inte inte att bygga större.

läs skötselråden om du inte har gjort det
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=p_vitticeps

4
0
IvyTheDragon:
Cartaq skrev:

Lättast är att bygga och designa ditt egna så stort det går, det finns massvis med byggtrådar. Minimum är bottenyta på 0,9 m2 och 0,5 meters höjd, men det skadar inte inte att bygga större.

läs skötselråden om du inte har gjort det
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=p_vitticeps

Blir inte det inte väl dyrare att bygga egen, jag menar med allt material som man ska köpa och min pappa har nästan ingen tid med att hjälpa mig då att bygga. Och blir 90x45x45cm tillräckligt med utrymme för en full vuxen skäggagam? för att jag har hittat det på zoo.se, det visas att den är den nästan den största terrarium som finns på sidan.

99
86
murbo:
IvyTheDragon skrev:

Blir inte det inte väl dyrare att bygga egen, jag menar med allt material som man ska köpa och min pappa har nästan ingen tid med att hjälpa mig då att bygga. Och blir 90x45x45cm tillräckligt med utrymme för en full vuxen skäggagam? för att jag har hittat det på zoo.se, det visas att den är den nästan den största terrarium som finns på sidan.

Hallo!
En skäggis ska som tidigare nämnts ha minst 0,90 m2 i botten area, 90*45*45 blir endast 0,41m2 (0,90*0,45=0,41m2). Minimått kan exempelvis vara 150*60*50 (längd*djup*höjd) (1,50*0,60=0,90m2).

Att bygga själv är inte så svårt även om du inte får så mycket hjälp av din pappa (förresten hur gammal är du? Bor du hemma än?). Om du åker till nån av de stora byggvaruhusen så brukar de ha en stor såg där de mot en kapavgift kan kapa upp alla skivor åt dig. Eftersom det är s.k. ökenklimat så har du lite mer valfrihet i materialval. Det mest använda och bästa materialet är s.k. formplywood (kan gå under lite olika benämningar men på bygghuset vet de vad som passar bäst), formplyfa är vattentåligt och behöver inte ytbehandlas mer än att skarvarna fylls i med silikon. Formplyfa är dock relativt dyrt i sammanhanget. Ett annat vanligt material är OSB skivor (pressat trä), de är inte vattenbeständiga och ska helst lackas ett par varv även till ökenklimat. OSB skivor är dock mycket billigare än formplyfa. Till den storleken du behöver kan man bygga utan reglar om inget riktigt tungt ska staplas ovanpå. Med OSB skivor, kapkostnad, skruvar och klarlack kan du klara dig på 500-600 kr om du köper från billiga kedjor. Dock tillkommer glaskostnaden på det. 

Tänk på att ha fixat rätt (bra kvalitet) ljus innan du köper din nya vän, skäggisar behöver mycket ljus och en riktigt bra solplats med mycket uvljus och värme. Kolla med fördel in ex:  www.skoldpaddsgrejer.se/ där de kan hjälpa dig hitta rätt lampor. 

Lycka till :-)

283
366
Cartaq:
Vill eller kan du inte bygga ett eget terrarium så finns det alltid begagnade burkar att få tag på. Kostnadsmässigt så blir det ungefär likvärdigt beroende på vilken utrustning du skall ha.
Som står skrivet ovan så är det inga större konstigheter att bygga själv, så länge man vet hur man vill ha det. 
Är du osäker så materialval eller behöver råd kring utrustning så får du hjälp genom detta forumet utav oss andra.

När jag byggde mitt senaste terrarium i formplyfa, teak, keramisk värmelampa, ledarmatur, ledslingor, slipat glas, lister och inredning så slutade totalsumman på ungefär 2000-2500kr. 
Då hade jag även tillgång till alla nödvändiga maskiner och visste på ett ungefär vad för utrustning jag ville ha. 

504
396
Crippa:
Kolla blocket, brukar dyka upp en del större terrarier där!

10
7
Bounty:
Vi har ju även en bra köp & sälj funktion här på TD. Håll koll på den eller gör det enkelt, lägg ut en köpesannons.
När det kommer till belysning, som "murbo" sa så är det många som rekommenderar www.skoldpaddsgrejer.se/

4
0
IvyTheDragon:
Nu har jag äntligen köpt en terrarium som är stor nog för en skäggis :)

1
0
MoaG:
Hej jag undrar om jag kan få lite hjälp av ni som har 
kungsboa
djungelrutpyton
jaya rutpyton
blodpyton
kungspyton
och mindre varaner som är bra som nybörjare 
jag har läst det jag hitar om ormar men det skulle 
vara kul att höra av er som har det jag skrev hur det är att ha dom
ha en bra dag

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
MoaG skrev:
Hej jag undrar om jag kan få lite hjälp av ni som har 
kungsboa
djungelrutpyton
jaya rutpyton
blodpyton
kungspyton
och mindre varaner som är bra som nybörjare 
jag har läst det jag hitar om ormar men det skulle 
vara kul att höra av er som har det jag skrev hur det är att ha dom
ha en bra dag

Skapa en egen forumtråd eftersom den här tråden handlar om att Ts behöver hjälp med terrarium till en skäggagam.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild