IvyTheDragon skrev:
Blir inte det inte väl dyrare att bygga egen, jag menar med allt material som man ska köpa och min pappa har nästan ingen tid med att hjälpa mig då att bygga. Och blir 90x45x45cm tillräckligt med utrymme för en full vuxen skäggagam? för att jag har hittat det på zoo.se, det visas att den är den nästan den största terrarium som finns på sidan.
Hallo!
En skäggis ska som tidigare nämnts ha minst 0,90 m2 i botten area, 90*45*45 blir endast 0,41m2 (0,90*0,45=0,41m2). Minimått kan exempelvis vara 150*60*50 (längd*djup*höjd) (1,50*0,60=0,90m2).
Att bygga själv är inte så svårt även om du inte får så mycket hjälp av din pappa (förresten hur gammal är du? Bor du hemma än?). Om du åker till nån av de stora byggvaruhusen så brukar de ha en stor såg där de mot en kapavgift kan kapa upp alla skivor åt dig. Eftersom det är s.k. ökenklimat så har du lite mer valfrihet i materialval. Det mest använda och bästa materialet är s.k. formplywood (kan gå under lite olika benämningar men på bygghuset vet de vad som passar bäst), formplyfa är vattentåligt och behöver inte ytbehandlas mer än att skarvarna fylls i med silikon. Formplyfa är dock relativt dyrt i sammanhanget. Ett annat vanligt material är OSB skivor (pressat trä), de är inte vattenbeständiga och ska helst lackas ett par varv även till ökenklimat. OSB skivor är dock mycket billigare än formplyfa. Till den storleken du behöver kan man bygga utan reglar om inget riktigt tungt ska staplas ovanpå. Med OSB skivor, kapkostnad, skruvar och klarlack kan du klara dig på 500-600 kr om du köper från billiga kedjor. Dock tillkommer glaskostnaden på det.
Tänk på att ha fixat rätt (bra kvalitet) ljus innan du köper din nya vän, skäggisar behöver mycket ljus och en riktigt bra solplats med mycket uvljus och värme. Kolla med fördel in ex:
www.skoldpaddsgrejer.se/ där de kan hjälpa dig hitta rätt lampor.
Lycka till :-)