Min kameleont är förkyld! Vad gör jag?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
0
Juliawid:
Hjälp!

Min kameleonthane är nyinflyttad sen en vecka tillbaka och han är runt 4-6 månader enligt djuraffären. Nu har jag märkt att han har börjat få något vitt klet runt näsborrarna och han nyser. Vad ska jag göra?!

388
460
australis66:
Juliawid skrev:
Hjälp!

Min kameleonthane är nyinflyttad sen en vecka tillbaka och han är runt 4-6 månader enligt djuraffären. Nu har jag märkt att han har börjat få något vitt klet runt näsborrarna och han nyser. Vad ska jag göra?!

Åka till vetrinären.

3
0
Juliawid:
Har pratat med en expert nu. Tydligen är det vanligt hos ödlor att de bildar salt genom vissa körtlar vid näsan. De brukar även nysa bort det själv, så det är med andra ord ingen förkylning. Tack gode gud!!!!

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Vissa reptiler är ganska känsliga för att sitta vid våra fönster, det drar + att det är kallt och torrt i luften :) Allt som är dåligt för dom. Kan vara ett tips såg att den brukade klättra i era blommor i lägenheten. Inget påhopp men värt att tänka på. Givetvis kan man ta ut sitt djur nån enstaka gång, det gör jag själv också men den absolut största delen man ser dom är när man sitter utanför terrarierna i timmar och bara glor :)

Lycka till!

3
0
Juliawid:
Jonas_ Han är väldigt sällan ute ur terrariet men tack för tipset. Det uppskattas! Självklart vill jag bara djurets bästa :)

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Juliawid skrev:
Jonas_ Han är väldigt sällan ute ur terrariet men tack för tipset. Det uppskattas! Självklart vill jag bara djurets bästa :)

Ja har du haft han en vecka förstår jag att han varit sällan ute ur terrariet ;) Jag ger endast lite tips och råd sen väljer man själv hur man vill göra med sina egna husdjur :) Har tyvärr sett ett flertal fall genom åren där personer sköter sina reptiler på ett felaktigt sätt, inte för att vara dumma utan av ren okunskap då reptiler är väldigt olik andra djur.

Hoppas allt går bra för dig & ödlan.

1275
1725
Falk:
Juliawid skrev:

Det kan räcka med en enda gång om du har otur

5488
4198
Tropfrog:
Jo, första månaderna är det väl bäst att inte ta ut den alls, så att den hinner vänja sig vid sitt nya hem.

Mvh
Magnus 

117
99
Lancehead:
Törs man fråga vilken art det handlar om?

508
304
Jonas77:
Låter ju helt klart som saltutsöndring, vilket är normalt. Med det sagt är det inte normalt om det sker i överdrift, då kan man börja fundera på var allt kommer ifrån.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild