Gällande tillståndskrav

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

53
19
Thaisthetic:
Hejsan!
Jag tycker det känns så himla joxigt att fixa tillstånd osv och undrar om någon vet vad konsekvenserna skulle bli om man hoppade över det och bara körde sitt race? Nu tänker jag nästan garanterat inte göra det och ifall jag känner att det blir för jobbigt med ansökningar och avgifter så blir det nog att jag skaffar en ödla istället. Jag är bara nyfiken om någon har koll på vad som händer ifall kommunen skulle få ny om att man har en orm utan att ha ansökt tillstånd för den?

109
25
Dark_Shadow:
Skulle väl bli att du blir tvungen att skaffa ett tillstånd i efterhand samt kanske böta? Jag vet inte. Jag skippade att skaffa tillstånd då jag hade majsormar och kp, tyckte det va onödigt och diskriminerande då det är bara ormägare som åker på detta tillstånd. Vet inte hur det är där du bor men här(Skellefteå kommun) kräver de bara tillstånd i tätbebyggt område, så bor du en bit från en stad så kanske du inte behöver skaffa överhuvudtaget

53
19
Thaisthetic:
Dark_Shadow skrev:
Skulle väl bli att du blir tvungen att skaffa ett tillstånd i efterhand samt kanske böta? Jag vet inte. Jag skippade att skaffa tillstånd då jag hade majsormar och kp, tyckte det va onödigt och diskriminerande då det är bara ormägare som åker på detta tillstånd. Vet inte hur det är där du bor men här(Skellefteå kommun) kräver de bara tillstånd i tätbebyggt område, så bor du en bit från en stad så kanske du inte behöver skaffa överhuvudtaget

Vi har samma regler. Men helt ärligt så vet jag inte vad som räknas med tätbebyggt i den här kommunen eftersom att alla "städer" i kommunen är väldigt små.

117
99
Lancehead:
Kommunen har enbart rätt att kräva tillstånd inom detaljplan. Bor ni utanför är det fritt fram att hålla orm utan tillstånd.

53
19
Thaisthetic:
Lancehead skrev:
Kommunen har enbart rätt att kräva tillstånd inom detaljplan. Bor ni utanför är det fritt fram att hålla orm utan tillstånd.

Hur vet man om man bor inom detaljplan då?

117
99
Lancehead:
Du begär ut detaljplanen från kommunen.

388
460
australis66:
Thaisthetic skrev:

Hur vet man om man bor inom detaljplan då?

Bör finnas på kommunens hemsida. Annars är det inte så svårt att räkna ut, har du hus runt omkring ditt eget så räknas det troligtvis som tätbebyggt område. Utanför stan jag bor i finns en liten "by", typ 10 hus längs en väg, det räknas också som tätbebyggt område.

53
19
Thaisthetic:
australis66 skrev:

Bör finnas på kommunens hemsida. Annars är det inte så svårt att räkna ut, har du hus runt omkring ditt eget så räknas det troligtvis som tätbebyggt område. Utanför stan jag bor i finns en liten "by", typ 10 hus längs en väg, det räknas också som tätbebyggt område.

Jag tittade på kommunens hemsida. Enligt vad det står så bor jag minst troligt i ett detaljplanerat område men garanterat ett tätbebyggt område. Om det stämmer som Lancehead skrev så borde jag inte behöva tillstånd i så fall.

161
107
Alex_ask:
Har det kommit fram någon bra anledning till att man behöver tillstånd för att ineha orm i tätbebyggt område utom det löjliga påhitt pga av salmonella risken som är minimal?

53
19
Thaisthetic:
Alex_ask skrev:
Har det kommit fram någon bra anledning till att man behöver tillstånd för att ineha orm i tätbebyggt område utom det löjliga påhitt pga av salmonella risken som är minimal?

Tror knappast det. De anledningarna jag har sett är för att grannarna kan vara rädda för djuret. Men i så fall tycker jag de borde avverka sina katter eftersom att jag är rädd för dem. 
För övrigt så i min kommun i alla fall går orm in i samma kategori som nötkreatur, häst, get, får eller svin, samt pälsdjur, som inte är sällskapsdjur, eller fjäderfä. Så de vill att man ska redovisa hur man ska hantera gödsel, foderhantering och skyddsåtgärder för att motverka olägenheter. 

Jag kollade även lite extra på ansökningsblanketten och det står reptil, inte orm. Så tekniskt sätt skulle man egentligen också behöva skicka in en sån här för ödlor också. Skumt upplägg tycker jag. Kanske bara är så att min kommun inte är stor nog att vara speciellt uppdaterad på den fronten. Någon skulle behöva ruska till dem lite tror jag.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild