Hjälp röda prickar på skäggis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
baaaambi:
Jag tog över ett par ödlor för ett tag sen satte ihop dem med min skäggis hona. Inom 2 månader dog hon bara tvärt. 
Idag har dom andra djur blivit *sjuka* har fullt med röda prickar på djuren. Huvud svans.. även på trädgrenarna   

Jag har sök på Google men hittar inte så jätte mycket bara att man kan använda virkon S ..
Vart kommer de ifrån?
Hur får jag bort det?
Kommer dom avlida?
Inredning bottensubstrat?
Smittsamt? Katt  hund  människor??

Många frågor nu tyvärr som jag hopas nån villig själ kan hjälpa mig med...

504
396
Crippa:
Ser ut som kvalster. Ta kontakt med en veterinär och kolla vad du behöver göra för att bli av med dessa!

1159
626
Temla:
Håller med Crippa. Kvalster. Beställ Mite-Off och behandla genast. Jag har fått bort kvalster (för några år sedan) med detta medel. Rengör och desinfisera all inredning. Detta måste göras flera gånger innan man blir av med dom. Tror det är ca 60 dagar som gäller innan man kan vara säker på att allt är borta. För även om man får bort de röda kvalstren så kan de ha hunnit lägga ägg som kläcks efter att man behandlat. 

7
0
baaaambi:
Temla skrev:
Håller med Crippa. Kvalster. Beställ Mite-Off och behandla genast. Jag har fått bort kvalster (för några år sedan) med detta medel. Rengör och desinfisera all inredning. Detta måste göras flera gånger innan man blir av med dom. Tror det är ca 60 dagar som gäller innan man kan vara säker på att allt är borta. För även om man får bort de röda kvalstren så kan de ha hunnit lägga ägg som kläcks efter att man behandlat. 

Tack för ditt svar.
Är detta ormkvalster?
Vart kommer dom ifrån?
Går dom på inredning i lägenhet?
Andra djur hund/katt??
Människor
 Är smått nojjig just nu..

1159
626
Temla:
baaaambi skrev:

Tack för ditt svar.
Är detta ormkvalster?
Vart kommer dom ifrån?
Andra djur hund/katt??
Människor
 Är smått nojjig just nu..

Är detta ormkvalster?
Ja, det tror jag dom kallas. Det finns svarta också. Men det finns andra här som är bättre lämpade att svara på det.

NEJ

Andra djur hund/katt?? 
NEJ. 

Människor 
NEJ. Men dom kan följa med dig till dina övriga reptiler och därigenom smitta dom.

Virkon S ska du ha på inredningen, inte på ödlan. Har hört att vissa sprayar det på ödlan/ormen men det står varningar på medlet att INTE göra det. Använd istället Mite-Off. Det är iallafall min rekommendation.

Ta bort all inredning som är svår att rengöra (dvs t.ex. korkbark där ägg lätt kan gömma sig och är svåra att hitta). Behåll endast släta inredningsdetaljer och så få som  möjligt. Byt ut bottensubstrat mot papper, är ett annat bra tips. Gör det så svårt som möjligt för kvalstren att gömma sig och sina ägg.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Mitt tips är att inte börja behandla på egen hand på måfå bara utan att kontakta en veterinär först, så du inte börjar behandla mot helt fel saker eller på fel sätt bara. :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild