Installera regnsystem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

123
68
mallimalli:
Hallå! 

Sprayade precis mitt terra med en liten boa i och det blir aldrig fuktigt nog!
Jag har blött igenom bottenmaterialet ordentligt och sen sprayar växter och bakgrunden men det försvinner och är snustorrt en dag senare :(
Så nu vill jag installera ett regnsystem, eller ja, ett system som ger den där fina dimman. Vad ska man tänka på?

Nån som är billig och bra?
Kan man fixa det där med dysor och slangar själv och bara köpa pumpen? 

Släng gärna in nån bild på era system så man ser hur det ser ut när det är klart! :D

// Maylie

175
258
Akesson:
mallimalli skrev:
Hallå! 

Sprayade precis mitt terra med en liten boa i och det blir aldrig fuktigt nog!
Jag har blött igenom bottenmaterialet ordentligt och sen sprayar växter och bakgrunden men det försvinner och är snustorrt en dag senare :(
Så nu vill jag installera ett regnsystem, eller ja, ett system som ger den där fina dimman. Vad ska man tänka på?

Nån som är billig och bra?
Kan man fixa det där med dysor och slangar själv och bara köpa pumpen? 

Släng gärna in nån bild på era system så man ser hur det ser ut när det är klart! :D

// Maylie

Jag har ett gammalt system som jag köpte från Herpers Choise för hundra år sedan, men jag skulle nog rekommendera dig det här pumpen ifrån Dusk.se istället (värd varendra krona)

www.dusk.se/Befuktning.htm

Vad gäller munstycken så beror det lite på hur pass "fint" du vill att vattendropparna/dimman skall vara.
Eftersom det nu gäller en boa så skulle jag personligen valt dysor som ger så "finfördelat" vatten som möjligt för att uppnå hög luftfuktighet utan att göra underlager genomsurt för snabbt. Det hänger ju även på hur underlaget är uppbyggt, men med tanke på djuret ifråga så är det ju å andra sidan inte lika enkelt att skapa ett dräneringslager som hos tex grodor.

Ett annat alternativ för att få upp en bra luftfiktighet skulle vara att helt enkelt använda sig av en luftfuktare. Antingen ett färdigt systet avsett för terrariedjur eller modifiera en vanligt luftfuktare avsedd för bostadsmiljö

123
68
mallimalli:
Akesson skrev:

Jag har ett gammalt system som jag köpte från Herpers Choise för hundra år sedan, men jag skulle nog rekommendera dig det här pumpen ifrån Dusk.se istället (värd varendra krona)

www.dusk.se/Befuktning.htm

Vad gäller munstycken så beror det lite på hur pass "fint" du vill att vattendropparna/dimman skall vara.
Eftersom det nu gäller en boa så skulle jag personligen valt dysor som ger så "finfördelat" vatten som möjligt för att uppnå hög luftfuktighet utan att göra underlager genomsurt för snabbt. Det hänger ju även på hur underlaget är uppbyggt, men med tanke på djuret ifråga så är det ju å andra sidan inte lika enkelt att skapa ett dräneringslager som hos tex grodor.

Ett annat alternativ för att få upp en bra luftfiktighet skulle vara att helt enkelt använda sig av en luftfuktare. Antingen ett färdigt systet avsett för terrariedjur eller modifiera en vanligt luftfuktare avsedd för bostadsmiljö

Det är den säkert, men det är frtf lite för saftigt för mig heheh...

Ja precis, som ger dimma lixom :)

Okej, hur gör man isåfall? 

175
258
Akesson:
mallimalli skrev:

Det är den säkert, men det är frtf lite för saftigt för mig heheh...

Ja precis, som ger dimma lixom :)

Okej, hur gör man isåfall? 

Antingen införskaffar du dig en fogger som är framtagen för terrarium eller så får du köpa en luftfuktare för bostadsutrymmen o modifiera det så att du kan leda in dimman i terrariet via tex en slang.
Hur du gör för att modifiera en sådan på bästa vis beror på vilken modell det är.
För några år sedan sålde biltema den omtalade "pingvinen" som många köpte o genom enkla medel moddade för terrarieändamål.

35
62
Rob73:

I mitt senaste bygge till min Kp använder jag en fogger från Trixie som jag köpte för några hundralappar på en mässa. Den har jag använt i ca 2 år och än så länge utan några problem alls. Kopplad till en timer så luftfuktigheten blir perfekt utan att underlaget blir plaskblött.

123
68
mallimalli:
Rob73 skrev:

I mitt senaste bygge till min Kp använder jag en fogger från Trixie som jag köpte för några hundralappar på en mässa. Den har jag använt i ca 2 år och än så länge utan några problem alls. Kopplad till en timer så luftfuktigheten blir perfekt utan att underlaget blir plaskblött.

Åh va häftigt! De blir riktigt snyggt stämning med sån dimma :D 
Okej, men jag får kolla runt lite, annars får jag vänta på en mässa och hoppas på att göra ett fynd ;)

Tack för alla tips!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild