Är den giftig för kameleonter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Jocke666:

412
419
Hadara:
Gullranka är giftig om de skulle få för sig att äta av den, ja. 

4
0
Jocke666:
Hadara skrev:
Gullranka är giftig om de skulle få för sig att äta av den, ja. 

Okej tack då vet jag :-)

412
419
Hadara:
Det är dock inte säkert att en kameleont skulle tycka att den är särskillt aptitlig. :P Men jag hade inte haft gullranka till reptiler som kan få för sig att äta växter ändå

Medlem i DHF
263
355
McPede:
Giftig för oss, katter och hundar, ja, men finns det belägg för att den är giftig för reptiler?

412
419
Hadara:

McPede skrev:
Giftig för oss, katter och hundar, ja, men finns det belägg för att den är giftig för reptiler?

Den är giftig för fåglar iaf och fåglar och reptiler är ju rätt lika ändå.. Onödigt att chansa kanske :) Finns många andra fina växter

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Det är fortfarande en stor skillnad...

Gör man en snabb sökning på artnamn, Epipremnum aureum och reptiles så säger många utländska sidor annat...
avianandexotic.com/care-sheets/reptiles/houseplants-safe-for-reptiles/
www.chameleonforums.com/threads/are-pothos-plants-toxic.67365/

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Det är ju det här som man alltid råkar ut för i hobbyn, vare det gäller everterbrater som andra djurslag.

Man har hört att det är giftigt och så tar man det bara för givet. När det gäller giftighet så måste man ha i beaktning att olika djurslag hanterar gifter olika, likaså hur stor mängd något är giftigt av.

Se bara i snäckhobbyn, kolla grönsaker och annat grönt som ibland står på icke-mata-listan, det är sorter som kan vara farliga för andra djurslag, medans snäckorna käkar utan att bry sig och många arter som de sägs dö av räknas in som de arter de är skadegörare på.

Så gå aldrig på vad man tror eller har hört, sök på växtens populärnamn, artnamn, sök tidigare erfarenheter m.m. Finns även intressanta studier ibland som man kan hitta om man lägger till filetype:pdf i Googles sökfält...

Om en säger att det är farligt och 30 andra säger att det har funkat för dem, då får man göra en bedömning, känns de oddsen ok, och om inte, skit i att sätta in plantan....

Medlem i SmHF
34
11
RMreptiles:
Jocke666 skrev:

Använder denna till mina ödlor. Har bara hört att murgröna är giftig. Gullranka har jag alltid fått ok på :)

1244
472
leedragon:
Jocke666 skrev:
Det ska finnas en typ som är giftigt ja, har själv använd de till jmen men vet ej om de  bet av den, minns inte, jag hade mina jemen med en sånt i ett par månader och de dog inte, men om de kan dö av det så vet jag inte.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild