Miljöberikning ödlor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

94
66
Emeraldswift:
som vi vet är det jätteviktigt med den miljö vi skapar åt våra ödlor . Temp gömställen grävmöjligheter ect men jag undrar om någon har ideer på hur man utmanar// sysselsätter ödlor i fångenskap ? Kanske med nya föremål i terrarie nya lukter ?? Man kanske kan gömma maten ect . Är det någon här som försöker stimulera och utmana sina ödlor ?? vad tycker ni generellt om miljöberikning hoss ödlor ? Vad tycker ni kan vara bra för dem och vad kan vara eventuell stress ?? Mvh

2966
1648
Hoggaforfan:
Ja man kan gömma maten, absolut något av de enklaste sätten. Dra maten längs marken och låta ödlorna spåra.
Har man intelligentare ödlor som tex varaner och leguaner så vet jag en del som har inkallning och apport (går långsamt :-P)
Maten är det som det rör sig runt, en del köper tex hem gräshoppor till sina ödlor ibland då stapelfödan är tex kackerlackor just för att ödlan ska få jaga och få lite aktivering.

Sen är hjärnan som en muskel, det behöver vara grymt lätt i början tills de har kommit på att hjärnan finns där och ju oftare man gör något desto bättre blir de på att lista ut vad man vill.

Jag har mest kört med krokodilen, honan kan (någorlunda) inkallning, backa och stanna

1159
626
Temla:
Miljöberikning som du kallar det tror jag är jätteviktigt. Har märkt på mina mossgeckos och leopardgeckos att nya saker att undersöka är väldigt populärt. Därför tillför jag något nytt i inredningen ibland och tar bort nån gammal grej istället. Skäggagamerna verkar inte vara lika intresserade av terrarieinredningen men det kan bero på att mina har frigång så de får tillräcklig stimulans av nyfikenheten på det sättet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild