Kragagam, problem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
16
44
XPUSTULATUSPUNX:
Hej jag köpte en liten kragis i Malmö för ca 2 mån sedan. det har varit en dyr historia med upp- och nedgångar, så nu ber jag om hjälp från er som haft kragisar tidigare. 

När vi köpte den var ena benet brutet, men vi hade inte hjärta att lämna den kvar i butiken, så iväg till veterinären som bad oss ta bort alla klättermöjligheter. sagt och gjort några veckor senare tillbaka med allt, men nu vägrar den äta visa dagar. 
Nån dag äter den en mask, andra dagar 10 minidubias och vissa dagar ingenting. Den här veckan har jag vid tre tillfällen hittat den liggande på rygg med vidöppen mun helt stilla, varje gång har jag varit 100 på att den är död, men så fort jag tar upp den är den jättepigg. Snälla vad händer hjälp mig.

46
72
vikingsthlm:
Då är den riktigt dålig kontakta veterinär omgående  har flera kragagamer och haft många detta tyder på en riktigt sjuk individ 

Medlem i SkHF
16
44
XPUSTULATUSPUNX:
vikingsthlm skrev:
Då är den riktigt dålig kontakta veterinär omgående  har flera kragagamer och haft många detta tyder på en riktigt sjuk individ 

Kontaktade innan jag startade tråden Dom bad mig återkomma imorgon vad tror du det är för fel ?

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Jag personligen skulle gått tillbaka till butiken, lämnat den sjuka/dåliga ödlan & åkt hem med en frisk och pigg individ :) Det kan vara knepigt med sjuka reptiler om man inte har stor erfarenhet att sköta det under en längre period.

Sen att sälja sjuka djur måste jag också kommentera, under all jä**a kritik tycker jag! Man säljer endast friska djur som fungerar tipp-topp med allt, alla andra individer tar man som seriös säljare/uppfödare bort. Usch!

Här är en ny tråd om butiker/säljare som handlar med djur i dåligt skick, kanske är läsvärt? :)

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=7553&p=1

Hoppas det löser sig för ödlan.

Medlem i SkHF
16
44
XPUSTULATUSPUNX:
vikingsthlm skrev:

Vi är hos veterinären nu håll tummarna 

Medlem i SkHF
16
44
XPUSTULATUSPUNX:
Boogie hade rejäl kalk brist o irritation i munnen så nu e det bara att börja ge flytande kalk (vi kalkar alltid maten) o hoppas på det bästa 

Medlem i SkHF
16
44
XPUSTULATUSPUNX:
Jonas_ skrev:
Jag personligen skulle gått tillbaka till butiken, lämnat den sjuka/dåliga ödlan & åkt hem med en frisk och pigg individ :) Det kan vara knepigt med sjuka reptiler om man inte har stor erfarenhet att sköta det under en längre period.

Sen att sälja sjuka djur måste jag också kommentera, under all jä**a kritik tycker jag! Man säljer endast friska djur som fungerar tipp-topp med allt, alla andra individer tar man som seriös säljare/uppfödare bort. Usch!

Här är en ny tråd om butiker/säljare som handlar med djur i dåligt skick, kanske är läsvärt? :)

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=7553&p=1

Hoppas det löser sig för ödlan.

Hade inte hjärta att lämna kvar honom i butiken, det har kostat mig ca 10 papp. Har även räddat en döende dabbis med bara tre tassar från samma ställe.

25
22
MikeM:
Du borde anmäla butiken! Speciellt om det är som du säger att det är andra gången du räddar ett djur därifrån.
har du pratat med dem som driver den? Många gånger kan det ju räcka med att snacka innan man går vidare.
hoppas det går bra nu ialf!

Medlem i SkHF
1073
1220
NellyNiklas:
Jag hoppas verkligen att du inser att butiken har vunnit båda gångerna du köpt sjuka djur där? 

Tanken är god, men du har matat maskineriet med färska pengar. Onödiga pengar. Inte nog med att du betalt veternärskostader som "egentligen" inte du skulle behöva, du har också betalt fullpris (antar jag) för en ödla som helt enkelt är sjuk utan att göra något åt faktumet att det finns någon som säljer halvdöda djur som en versamhet.

Att rädda ett djur är inte det samma som att ta ansvar. Att göra något åt problemet, i detta fallet anmäla butiken som säljer sjuka djur, är att ta ansvar. Anmäl och rädda alla idag och i framtiden.

Så länge du inte anmäler så kommer det hända igen, och ägaren vet ju redan att nästa sjuka djur kommer du köpa och ägaren vinner återigen.
Det är väl ungefär som att vittna en våldtäkt utan att göra något åt det - grovt uttryckt.

Anmäl stället enda in i kaklet!

Mvh
Niklas

240
183
Mickee:
Xguardx skrev:

Hade inte hjärta att lämna kvar honom i butiken, det har kostat mig ca 10 papp. Har även räddat en döende dabbis med bara tre tassar från samma ställe.

Jag förstår inte riktigt?, en butik som säljer skadade o sjuka djur som du sen köper å får betala stora pengar för hos veterinären med kanske dålig utgång i slutet ändå, ädelt men jag förstår inte riktigt, men du får gärna förklara om du vill.
Anmäl i stället till länsstyrelsen som dom andra har föreslagit så det blir stopp på det istället!

Min kragis tar vatten från spruta (droppar sakta)utan att protestera när jag tycker att han druckit för lite, han tog direkt utan problem på engång.
(nog blivit lite bortskämd med det nu)
Hoppas din accepterar det så det blir lätt att få i den kalkvattnet.
Hoppas den återhämtar sig helt, enormt roligt att ha en pigg, kry o nyfiken kragis, som du skulle ha haft från början!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild