Han kanske blivit könsmogen, en del ändrar beteende då. Du skulle ju kunna sänka ljustimmarna över några veckor, låta det vara så några veckor och sedan succesivt höja tillbaka ljustimmarna till det normala igen om du vill vintervila honom på egen hand :) Men sänk inte för snabbt, jag brukar sänka 1 timme i veckan under några veckors tid. När du väl börjar höja igen så är chansen stor att ormen vill äta igen. En del behöver uppehåll i maten eller förändringar i klimatet för att fungera riktigt bra.
Hur mycket dom rör sig är svårt att svara på och det skiljer även mellan olika arter & individer såklart. Men generellt om vi pratar pytonormar så om dom rör sig mycket inne i terrariet brukar det vara ett tecken på att något är fel och vice versa en pytonorm som är tillfredställd eller vad jag ska säga ligger gärna stilla även om dom kan växla mellan olika platser/tempzoner under dygnet. Men att dom åker omkring i terrariet runt runt brukar inte betyda nåt bra :) Många kungspytons rullar ihop sig till "bollar" när dom känner sig otrygga, rädda eller nåt sånt, därav deras engelska tilltallsnamn - Ballpython :) Och kp´s är i likhet med mina Blodpytons en art som gärna ligger still större delen av livet om man hårddrar det lite, men båda arterna är inte kända som aktiva arter så kan jag uttrycka det :)
Jag har pytonormar som ofta ligger många veckor på samma plats, vare det är en gren, under en barkbit, i fuktlådan, i badbaljan osv osv..
Jag tycker ormarna flyttar sig mer/oftare mellan kall sida och varm sida vintertid (vintervilan) än sommartid (övriga året) men inget jag vet om det stämmer, bara en iaktagelse jag gjort sista åren.