Riperinos skrev:
Vad jag har hört och läst om så håller Plastlådor temperaturen och fuktigheten mycket bättre en så såga ett terarrium, med en plastlåda känner sig ormen mera säker, bekväm och den blir mindre stressad eftersom den slipper se katten och mig osv gå förbi hela tiden. Därefter känner jag att en plastlåda är ett bättre smidigare, och dessutom ett bligare val. Sjävklart ska ormen få ha lite saker i sitt hem, det ska ju inte vara en tråkig liten tight plastlåda jag ska ju ha dom flesta sakerna som i ett terrarium bara att det är en plastlåda istället för ett terrarium. Det är ju inte häller så att ormen har ett dåligt liv i fångenskap bara för att dom inte har så mycket saker i terrariet/lådan. Jag skulle älska att ha T.ex ett herptek terrarium med fin inredning och mycket saker men jag har inte alls dom pengarna.
Jag förstår absolut vad du menar, började själv som ung och hade inte alltid ekonomiska möjligheter till dyra inköp :) Dock behöver ett terrarium inte kosta många hundralappar. Jag konstaterar att vi verkar ha helt olika syn på hur ormar bör hållas, inget fel i det såklart! Men jag har aldrig någonsin haft problem med osäkra, rädda eller stressade kramormar för att dom huseras i stora terrarium med mycket yta :) Jag är av den åsikten att inredningen betyder mycket, självklart blir den rädd om den ligger i ett STORT terrarium som är relativt tomt..
Racksystem som en del förespråkar har jag ingen förståelse alls för faktiskt, tycker det är ett tråkigt sätt att hålla levande djur. Men det är bara min åsikt och man får absolut tycka annorlunda och hålla sina djur på det sätt man själv tycker lämpligt. Men det skulle döda min passion för att hålla pytonormar i fångenskap, definitivt :D Nästan halva grejen för mig är fina miljöer för mig att titta på och djuren att leva i.
Om man nu ändå ska hålla dom i en låda så skulle jag tro att kungspyton är ett bättre alternativ än kungsboa. Det eftersom kungsboa gärna klättrar och badar emellanåt. Kungspytons gräver gärna ner sig och ses inte som lika klättrande som kungsboa, även om även kp nyttjar grenar :)