Solar raptor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

234
50
costanza:

Hej, ni som har solar raptor lampor (mvb), hur länge använder ni dom? Har någon kollat uvbvärden efter 6 månader t.ex.? Vet att det rekommenderas att byta efter 6 månader men har hört att det är bra värden så länge lampan går i stort sett.

268
19
Iguania:

i lampans instruktionsbok står det ju "The UV output decreases during the life period of each UV lamp - the SolarRaptor has after approxiamtely 1 year of use (calculated at an operation of maximum 12 hours per day) only about 50% Of UV output left.". Så efter cirka ett år rekommenderar de en att byta lampan.

150
14
Hillmans:

skaffa en sån här så är du helt säker på hur mycket uvb dina lampor har kvar.

skoldpaddsgrejer.shop.textalk.se/belysning/uv-matare/uvb-matare.html

295
270
barkskog:

Svår fråga eftersom vi inte vet hur mycket UVB olika arter behöver.

Jag har gjort mätningar i områden där det finns landsköldpaddor (Testudo graeca ibera). Djuren solar (vår och höst) under tidig förmiddag och ibland under sen eftermiddag och då är det måttligt med UVB. Under sommaren ser man inga djur, då är det för varmt och dom ligger nergrävda.

Förr tyckte man att det räckte med UV-rör som kanske gav 30 mw/qcm. Nu använder man bl a MV-lampor (Mercury Vapor) som kanske ger 150-200 mw/qcm till att börja med. Ska man då byta när den sjunkit till 80?  100 W lampor av andra fabrikat kan ha ett startvärde som är lägre än 80. Olika exemplar har olika startvärden.

Jag vet inte. Jag har använt Solar Raptor MV 100 W i många år och har aldrig kasserat en lampa p g a låg UVB. (Säger jag fast jag säljer dom)

Dock går jag alltmer över till HID-lampor som ger mycket mer ljus samtidigt som de ger värme och UV.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild