Ödlor som lever i grupp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
1
SamuelAmTiti:
Hej! Jag undrar om ödlor kan leva i grupp, dvs t.ex. om Agamer kan leva tillsammans i samma terrarie, eller om geckos kan leva i samma terrarie, om djur med samma levnadsvilkor kan leva i samma terrarie osv. Tack!

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
Man brukar inte blanda arter, då det i många fall orsakar problem. En mindre ödla blir lätt mat till en större. Helst ska ödlor bo ensamma, även om det i många fall går att ha flera tillsammans (ej mer än en hane dock).

5488
4198
Tropfrog:
Det finns några småödlor som trivs i grupper. Tex jungfrugeckos, några arter mini/Micro geckos och några phelsumas.

Det finns många exempel på lyckade blandterrarium med just jungfrugeckos eller phelsumas och grodor. Men det rör sig om mycket stora burkar med mycket inredning och det är definitivt inte att rekommendera för nybörjare.

De flesta ödlor är solitära och bör leva ensamma.

Vill du ha mer än ett djur i ditt terrarium och är nybörjare, så skulle jag nog rekommendera jungfrugeckos. 

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Min åsikt är solklar i den här frågan.. Man blandar ALDRIG olika arter på en begränsad yta (terrarium alltså).

Dessutom är dom allra flesta reptiler solitära djur, dvs ensamlevande, och dom bör även få leva så i fångenskap. Fungerar nästan alltid bättre med 1 djur per terrarium, det säger min erfarenhet & kunskap.

Om man nu ändå ska envisas med att hålla flera individer i samma terrarium bör man ha rätt mycket erfarenhet bakom sig, inget jag rekomenderar dock men ändå.

Räcker egentligen med argumentet att dom är ensamlevande djur (solitära).

12
1
SamuelAmTiti:
Jonas_ skrev:
Min åsikt är solklar i den här frågan.. Man blandar ALDRIG olika arter på en begränsad yta (terrarium alltså).

Dessutom är dom allra flesta reptiler solitära djur, dvs ensamlevande, och dom bör även få leva så i fångenskap. Fungerar nästan alltid bättre med 1 djur per terrarium, det säger min erfarenhet & kunskap.

Förstår vad du menar, men t.ex. har hört att jungfrugeckos trivs bättre i grupp, är det fel?

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:
Alla regler har undantag :) Om jungrugeckos trivs bättre i grupp än ensamma kan jag inte svara på då jag inte har egen erfarenhet av arten.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild