JuliaSofi skrev:
Hej allihopa!
Jag och min sambo håller på att planera lite inför köpet av vårt första terrariedjur.
Vi har tänkt skaffa en blåtungad skink och eventuellt köpa den på mässan i Næstved i februari.
Jag har tusen frågor inför allt men de viktigaste för tillfället är nog:
1. Är det billigare att köpa t.ex. terrarium och liknande på mässor? Vi tänkte gå på den som är i Malmö den 26:e december nämligen då vi bor i staden.
2. Om man köper djuret i Danmark, hur fungerar det med att ta hem det? Behöver man särskilda papper, tillåtelse av Jordbruksverket eller något sånt?
3. Hur stor är risken att man åker till Danmark på en mässa för ett specifikt djur och att djuret sen inte finns till salu?
4. Hur transporterar man på säkrast vis en ödla? Färden till mässan kommer enligt google ta ca 1½ timme. Tänker på vad man bör bära djuret i, värme, ljud?
Det var det jag kom på för tillfället!
Var snälla mot mig/oss, vi är verkligen helt nya på det här men har stort intresse!
Bra val, såg ett program om Australien igår och den var med.
Befolkningen där ställde gärna ut mat åt dom i trädgårdarna sina, så den är populär där :)
Sen var min med oxså (kragagam), programledaren fick sig ett bett hahaha
1. Brukar vara bättre priser på mässor, speciellt på slutet :)
2.Man får föra in 5 djur per skalle men vet inte när det gäller gift och utrotningshotat/fridlyst.
3.Mässorna har sidor på nätet och där framgår det väl lite info om vad som kommer att finnas, sen kan nog populära arter ta slut snabbt, men om säljarna annonserar så går det att boka.
4. Frigolitlåda och om det är riktigt kallt kan det behöva kompletteras med heatpack.
Enklast är att limma ihop en själv så får du anpassat mått :)
Amazonas förening anordnar resor till Hamm i Tyskland då o då. Där går det absolut att boka djur.