Vilken orm borde jag ha?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

27
7
flisplutt:
Hej allihopa!
Jag funderar på att skaffa orm, men jag vet inte riktigt vilken som skulle passa mig.
Hade tänkt mig en mindre orm. Ca 25-65 cm. Maxpris ca 700 kr.

Tacksam för svar snarast.

Mvh Felice

15
5
Bigjim:
En majs orm skulle jag föreslå. Ej kungspyton som en del rekommenderar. För får du någon som matvägrar som första orm så kan det ta död på intresset. Även om man ser till att de har allt med värme fukt uta ljus och ej blir stressade. Medan majs ormen är lättare att handskas sköta. Du finner majs ormar i alla möjliga olika färger mönster. Sedan att läsa på om olika ormar.. allt från ålder Max längd terrariestorlek mm. 
Lycka till 

27
7
flisplutt:
Bigjim skrev:
En majs orm skulle jag föreslå. Ej kungspyton som en del rekommenderar. För får du någon som matvägrar som första orm så kan det ta död på intresset. Även om man ser till att de har allt med värme fukt uta ljus och ej blir stressade. Medan majs ormen är lättare att handskas sköta. Du finner majs ormar i alla möjliga olika färger mönster. Sedan att läsa på om olika ormar.. allt från ålder Max längd terrariestorlek mm. 
Lycka till 

Tack!
Jag har tittat lite på just majsorm, men har läst att den blir upp till 1.8 m.
kan man ändra det genom att inte mata den så ofta eller skulle det klassas som djurplågeri?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Har du läst alla bra skötselråd på terrariedjur.se? Om inte så läs igenom dom några gånger och se om något passar :)

Dock tror jag det blir svårt att hitta en orm på 25-50 cm med ett maxpris på 500 kr.. det är dock bara vad jag tror.

Man ska alltid välja den art som intresserar en mest och inte bara gå på vad andra tycker :) Givetvis finns arter som nybörjaren bör undvika men generellt bör man köpa det som tilltalar dig själv.

1
1
Natalievallius:
Hej jag skulle vilja ha en orm. Jag bor på en gård, jag gillar djur och haft egna djur sen jag var liten. Jag skulle vilja ha en boaorm, men vad tycker ni?

Mvh Natalie

27
7
flisplutt:
Jonas_ skrev:
Har du läst alla bra skötselråd på terrariedjur.se? Om inte så läs igenom dom några gånger och se om något passar :)

Dock tror jag det blir svårt att hitta en orm på 25-50 cm med ett maxpris på 500 kr.. det är dock bara vad jag tror.

Man ska alltid välja den art som intresserar en mest och inte bara gå på vad andra tycker :) Givetvis finns arter som nybörjaren bör undvika men generellt bör man köpa det som tilltalar dig själv.

ok, skulle kunna sträcka mig till 75cm & 700 kr :)

61
26
HerptilLasse:
[quote=Natalievallius]Hej jag skulle vilja ha en orm. Jag bor på en gård, jag gillar djur och haft egna djur sen jag var liten. Jag skulle vilja ha en boaorm, men vad tycker ni?

Mvh Natalie

Du skulle kunna göra en egen tråd så får du nog svar snabbt:)

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
flisplutt skrev:

ok, skulle kunna sträcka mig till 75cm & 700 kr :)

700kr för bara ormen eller inklusive terrarium m.m.?

58
41
Charlie69:
Kolla på trynsnok (Heterodon nasicus) och afrikansk hussnok (Lamprophis capensis) 

97
93
knotan:
Hej!

Som föreslagits ovan så kan Afrikansk hussnok, Lamprophis capensis eller Lamprophis fulignosus, vara ett alternativ. Om du vill ha ett litet exemplar ska du välja en hane. Hanarna blir oftast inte mer än de 75 centimeter du satt som en gräns (oftast är de mindre än så). Hussnokar är billiga ormar (du kan kanske hitta en unge för 200 - 400 kr). 
Ett annat förslag är Kenyansk sandboa, Gongylophis colubrinus eller Rough scaled sandboa, Gongylophis conicus, de är också små och ganska billiga (så länge du inte ska ha någon speciell morf). 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild