Vilken ödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
1
SamuelAmTiti:
Hej! Jag funderar på att skaffa en ödla, men jag vet inte vilken. Jag vill gärna ha en ödla som är vacker, spännande och som behöver ett terrarium för ungefär 2000 kr. Helst vill jag ha en ödla som blir ungefär 40 cm och kan leva med andra ödlor och arter i samma terrarium. Tack!

61
26
HerptilLasse:
Leopardgecko är den vanliga nybörjarödlan som blir runt 20-30cm det finns skötselråd på sidan eller ögonfransgecko som blir ungefär samma storlek men är trädlevande

Medlem i GHF
3136
1745
EmanuelKarl:
SamuelAmTiti skrev:
Hej! Jag funderar på att skaffa en ödla, men jag vet inte vilken. Jag vill gärna ha en ödla som är vacker, spännande och som behöver ett terrarium för ungefär 2000 kr. Helst vill jag ha en ödla som blir ungefär 40 cm och kan leva med andra ödlor och arter i samma terrarium. Tack!

De flesta ödlor vill ej bo i grupp. De är solitära djur som helst vill gå ensamma. Det finns undantag, såsom vissa små geckos. Men de är nog så långt ifrån 40 cm man kan komma. Till en ödla i den storleken kommer du nog inte undan på 2 000 kr. Bara dett exo terra 90*45*60 (tillräckligt för en 40 cm ödla, kan ha fel men tror det är tillräckligt, har inte l80 framför mig nu) kostar ju 2000-3000 kr i de billigare affärerna. Sedan ska det vara rejäla lampor som värmer bra. Däremot några dvärggeckos i ett litet terrarium (Tropiocolotes tripolitanus) skulle passa om du kan tänka dig en betydligt mindre ödla, då kommer du nog undan för 2000 kr.

5390
4129
Tropfrog:
Tropiocolotes är en spännande ödla, den är ökenlevande och du kan ha flera tillsammans. Om du vill ha en enkel ödla från fuktigare miljöer så finns det Jungfrugecko. Trivs också med kompisar. Det är egentligen en fråga om vilken miljö du tänkt dig. Öken eller regnskog är ju ganska så stor skillnad.

Leopardgeckos och ögonfransgecko är lite samma sak. Öken eller regnskog. Men som sagt, budgeten för terrarium kanske spricker. Och de trivs inte i grupp, du kan bara ha en individ.

En ödla som blir 40 cm och trivs i grupp tror jag inte finns. Det brukar bara vara mindre ödlor som gör det.

En ödla som blir 40cm behöver större budget än 2000 kr för terrarium om du tänker köpa nytt.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild