Funderingar om dvärgskäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

23
15
Kakan80:
Hallå där! Jag och sonen är otroligt intresserade av att skaffa oss en dvärgskäggagam. Jag har tidigare haft en fantastiskt skäggagam, tyvärr har jag varken terrarium eller inredning/utrustning kvar. Jag var i sorg efter att ha varit tvungen att avliva Ziggy (som agamen hette) då han efter en brumering, åt upp en konstväxt :( 
Jag är nu väldigt angelägen om att ge vår eventuella, nya reptil de bästa förutsättningar. Läser allt jag kommer över. Funderar främst kring storlek på terrariet? Levande växter (krukväxter) att inreda med? 
Bottensubstrat? Skillnad i skötsel mellan Pogona Viticeps och Pogona Henrylowsoni?! 
Snälla ni med mer kunskap än jag, hjälp mig med tips och gärna bilder på era terrarier!!! 
Karin

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Kakan80 skrev:
Hallå där! Jag och sonen är otroligt intresserade av att skaffa oss en dvärgskäggagam. Jag har tidigare haft en fantastiskt skäggagam, tyvärr har jag varken terrarium eller inredning/utrustning kvar. Jag var i sorg efter att ha varit tvungen att avliva Ziggy (som agamen hette) då han efter en brumering, åt upp en konstväxt :(
Jag är nu väldigt angelägen om att ge vår eventuella, nya reptil de bästa förutsättningar. Läser allt jag kommer över. Funderar främst kring storlek på terrariet? Levande växter (krukväxter) att inreda med?
Bottensubstrat? Skillnad i skötsel mellan Pogona Viticeps och Pogona Henrylowsoni?!
Snälla ni med mer kunskap än jag, hjälp mig med tips och gärna bilder på era terrarier
Karin

Minimimått på terrarium hittar du här:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80

Det är alltid en fördel att ha större dock. Så kan du ha det bör du ha det. =)

Här finns en lista på lite växter:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=plants

Alla är dock inte lämpliga i själva klimatet man har i ett skäggisterrarium.

Bottensubstrat är det lämpligast att köra en blandning av sand och jord, 50/50.
Sandlådesand, Rådasand eller blästersand fungerar alla utmärkt. Kör inte dyr sand i djurbutik. Det är bortkastade pengar.
Som jord brukar man rekommendera kaktusjord, solmull eller torv.

Skötselmässigt är det ingen större skillnad på det två arterna.

Kan även ta och tipsa om skäggisgruppen som finns på FB.
Där finns det ett stort skötselråd för dessa ödlor, samt en växtlista och mycket annan info om dessa ödlor.
www.facebook.com/groups/skaggagamer

23
15
Kakan80:
Flyers90 skrev:

Minimimått på terrarium hittar ddu här:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80

Det är alltid en fördel att ha större dock. Så kan du ha det bör du ha det. =)

Här finns en lista på lite växter:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=plants

Jag och sonen är otroligt intresserade av att skaffa oss en dvärgskäggagam. Jag har tidigare haft en fantastiskt skäggagam, tyvärr har jag varken terrarium eller inredning/utrustning kvar. Jag var i sorg efter att ha varit tvungen att avliva Ziggy (som agamen hette) då han efter en brumering, åt upp en konstväxt :(
Snälla ni med mer kunskap än jag, hjälp mig med tips och gärna bilder på era terrarierAlla är dock inte lämpliga i själva klimatet man har i ett skäggisterrarium.

Bottensubstrat är det lämpligast att köra en blandning av sand och jord, 50/50.
Sandlådesand, råda sand eller blästersand fungerar alla utmärkt. Kör inte dyr sand i djurbutik. Det är bortkastade pengar.
Som jord brukar man rekommendera kaktusjord, solmull eller torv.

Skötselmässigt är det ingen större skillnad på det två arterna.

Kan även ta och tipsa om skäggisgruppen som finns på FB.
Där finns det ett stort skötselråd för dessa ödlor, samt en växtlista och mycket annan info om dessa ödlor.
www.facebook.com/groups/skaggagamer

Tack snälla!!!

23
15
Kakan80:
Men Sslverkalla får ju giftiga bär kom jag just på?!?!?

321
444
Daniel_S:
Ja, du ska vara väldigt försiktig med vilka växter du stoppar in till växtätare ;)
Flera av arterna som finns i listan lämpar sig inte hos växtätare.

Antingen sätter du in någon ätbar växt, vilken säkert kommer försvinna efter ett tag av naturliga skäl eller så kan ni sätta in tillandsior (luftplantor) där agamen inte kommer åt dom. Dessa behöver inget substrat och är därför enkla att placera i terrariet. 

1
0
Ovinator:
Jag ska skaffa en dvärgskäggagam men vet inte vilken temperatur den gillar. Vilken temperatur rekommenderas? 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Ovinator skrev:
Jag ska skaffa en dvärgskäggagam men vet inte vilken temperatur den gillar. Vilken temperatur rekommenderas? 

Temperaturen ska vara 25-27°C på den svala sidan och 30-32°C på den varma. Solplatsen ska ligga runt 38-42°C. Det är lufttemperaturen och inte yttemperaturen.
Yttemperaturen kan mycket väl vara 50 grader på solplatsen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild