Märkligt beteende?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

61
26
HerptilLasse:
Hej min 1åriga leopardgecko Mango har börjat uppföra sig lite konstigt de närmaste veckorna då hon har börjat gräva i sanden och varit väldigt trött vad tror ni detta kan bero på?

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:
Den vill kanske vintervila, som jag brukar uttrycka det. Dvala gör dom ju inte i den bemärkelsen. Nu har jag inge geckos så kan inte säga exakt hur många grader & ljustimmar osv som ska ändras :) Men det är min gissning på din ödlas beteende.

61
26
HerptilLasse:
Ok tack för svar:) men vad kan grävandet bero på? hon har grävt 3 gropar som hon senare täckt igen vad jag har sett

5488
4198
Tropfrog:
Jag fortsätter att gissa. Kan det vara så att den letar efter ett bra ställe att gömma sig på medan den vilar?

Kolla lite olika care sheets på nätet. Du skall förmodligen stänga ner ev värmematta, sänka total temperatur och minska på soltimmarna för att hjälpa till.

Mvh
Magnus 

1159
626
Temla:
Hon kanske ska lägga ägg?

61
26
HerptilLasse:
Okej jag tror nog inte att hon letar efter ett ställe att vila på då hon redan har ett. Men en sak är att hon gräver bara på svala ställen vad jag vet t.ex under vattenskålen och under sin grotta (reptile den) jag tror inte att hon är gravid men jag är ej säker

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

HerptilLasse skrev:
Okej jag tror nog inte att hon letar efter ett ställe att vila på då hon redan har ett. Men en sak är att hon gräver bara på svala ställen vad jag vet t.ex under vattenskålen och under sin grotta (reptile den) jag tror inte att hon är gravid men jag är ej säker

Reptiler kan gräva på många olika ställen innan dom slutligen väljer att att stanna i, men arbetet fram tills dess kan resultera i flertalet gropar/gångar över hela terrariet. Det är inte alls säkert att hon vill vintervila i det gömstället du valt att ställa in på en specifik plats i terrariet :) Är du säker på att det stället står i exakt den temperatur osv som ödlan vill vintervila i?

Låter absolut som den ska vintervila om den gräver på hela området utan värmekällor!

61
26
HerptilLasse:
Ok då vet jag tack för svar:)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild