Mata panterkameleont med kopp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

26
22
helena123:
Jag vill gärna kunna mata min panter med dubia ur en kopp/mugg/behållare. Han äter syrsor, mjölmask och zophobas ur muggen, och han äter dubia som kryper runt på grenarna i terrariet, men han har aldrig tagit en dubia ur muggen. Jag har testat att lägga dubia tillsammans med andra insekter i muggen men och då äter han allt utom dubian. Finns det något jag kan göra för att han ska äta dem? Färg/form/placering för behållaren eller andra tips och trix?

Anledningen till att jag vill att han ska göra det är för att dubia är stor del av hans kost och om jag släpper dem lösa i terrariet måste jag stå och vakta så att de inte gömmer sig innan han hinner äta upp dem. Han är ca 10 månader gammal och 23 cm, så inte fullvuxen. Kan jag förvänta mig att det kommer gå bättre eller sämre ju äldre han blir?

240
183
Mickee:
helena123 skrev:
Jag vill gärna kunna mata min panter med dubia ur en kopp/mugg/behållare. Han äter syrsor, mjölmask och zophobas ur muggen, och han äter dubia som kryper runt på grenarna i terrariet, men han har aldrig tagit en dubia ur muggen. Jag har testat att lägga dubia tillsammans med andra insekter i muggen men och då äter han allt utom dubian. Finns det något jag kan göra för att han ska äta dem? Färg/form/placering för behållaren eller andra tips och trix?

Anledningen till att jag vill att han ska göra det är för att dubia är stor del av hans kost och om jag släpper dem lösa i terrariet måste jag stå och vakta så att de inte gömmer sig innan han hinner äta upp dem. Han är ca 10 månader gammal och 23 cm, så inte fullvuxen. Kan jag förvänta mig att det kommer gå bättre eller sämre ju äldre han blir?

Ingen hjälp säkert men min kragagam hugger inte dubian om dom ligger på rygg å sprattla, utan bara stirrar på dom tills dom vänder på sig, då tar han dom.
Vet inte varför men så funkar den :)
Ett tips är att krossa huvudet på dubian så irrar dom omkring ett par dygn utan att gräva ner sig i bottenmatrialet men trillar säker ner från grenarna, vet inte om det är nån nackdel för en panter om maten finns på botten.

1159
626
Temla:
Har du provat mata Dubia med fodertång? När jag matade mina kameleonter så höll jag en Dubia långt ut på bakdelen med en fodertång precis framför munnen på ödlan och då tog han den direkt (utan att behöva sträcka ut tungan så långt som dom vanligtvis gör när dom fångar byten på avstånd). Det var väldigt bekvämt och lätt.

26
22
helena123:
nej, jag har inte testat med tång men ska någ göra det. Jag tycker bara det är lite obehagligt att klämma åt insekterna. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild