Handtama ödlor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

29
3
Saika_A_gigas:
Undrar vilka ödle arter det finns som gillar att bli hållna/ e handtama:)
Hälst lite större och relativt lättskötta
(Jag vet att det skiljer sig inom arterna mellan individer)

1159
626
Temla:
Saika_A_gigas skrev:

Ingen ödla gillar att man håller i dom vad jag vet. Dom kan acceptera det (bli handvana), men det är ju en annan sak. Vissa verkar uppskatta att sitta på en en stund, som t.ex. vissa skäggagamer (dock väldigt individuellt), men det är ju inte att "hålla" i dem direkt och då ska de få välja detta själva och inte bli tvingade. 

248
40
Yoshi123:
De kan bli handvana men inte tam och det rekommenderas att hålla hanteringen till minimum.

47
48
Bananqaj:
lättaste ödlesorterna att få handvana av min erfarenhet är = skäggagam, taggsvansvaran, grön leguan, leopardgecko och tjocksvansgecko. det h'r med hantering av djuren är ju en fråga som delas in i två läger här på forumet. Men jag tycker att man oftast lär känna sina ödlor. mina tokajer rör jag inte om jag inte måste, medans min ackie brukar få komma ut och röra sig lite då och då. Han är hur chill som helst med det. så länge man inte stressar djuren så ere chill. Tror dom flesta här inne fattar att reptiler inte är som hundvalpar ;)

9
0
Elin:
Temla skrev:

Ingen ödla gillar att man håller i dom vad jag vet. Dom kan acceptera det (bli handvana), men det är ju en annan sak. Vissa verkar uppskatta att sitta på en en stund, som t.ex. vissa skäggagamer (dock väldigt individuellt), men det är ju inte att "hålla" i dem direkt och då ska de få välja detta själva och inte bli tvingade. 

Den bästa ödlan för dig låter nog som en skäggagam :) 

jag har en leopardgecko som e jättesnäll och tam. Men skäggagam verkar ba för dig 

240
183
Mickee:
Saika_A_gigas skrev:

Har haft en skäggis, vart fort helt handvan och lugn i alla lägen, men skiljer nog mellan individer.
Har nu en kragagam som gärna hoppar upp på händerna och underarmarna när jag bökar inne i terrariet, brukar glida av underarmen men kommer tebax direkt igen å vill hänga med, ej tagit ut den så, den kan när som helst bli lite hispig(franska nerver) hahaha
Har haft lite förstoppningsbekymmer lite då o då med den och tror det har med vattendrickandet att göra, jag kan numera ge den vatten från spruta direkt i munnen och då brukar förstoppningen vara över dan efter, lapar i sig utan bekymmer eller oro.
Sen har jag 2 ögonfransar som bor ihop och dom har som sport att rymma när jag ställer in maten på kvällen, åt varsit håll naturligtvis :)
Fångar in dom utan bekymmer med handen, sen får dom sitta kvar så länge dom vill själv, blir väl en 5 minuter innan dom hoppar av.
Känns numera som nån slags ritual varje kväll haha
Har en till som bor själv och hon vill inte ha nån kontakt alls, inte skygg eller så men vill inte bli berörd.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild