Förberedelser för nya ödlor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

94
66
Emeraldswift:
Hej. Jag håller på och förbereder ett terrarium för ett par halsbandsleguaner. Nu vill jag veta hur jag på bästa sätt väljer friska djur och hur jag gör när dom väl är hemma? Jag vill kunna förhindra eventuella problem såsom parasiter etc. Tackar på förhand.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
Kolla så att de inte har en massa ömsrester runt tårna, eller t.o.m. att de tappat tår för att de haft problem att ömsa tidigare. Kolla så att de verkar alerta och har öppna ögon. Kolla på bakbenen så att de har hull på låren och inte är undernärda.

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Mitt absolut bästa tips när det gäller att köpa reptiler, alla reptiler! Är att kontakta & handla hos en seriös uppfödare, då kommer du aldrig köpa ett sjukt djur eller ett djur med kvalster eller liknande, det vågar jag nog garantera dig.

Sen att vara rejält påläst om arten man får hem är ju en stor fördel.. och ett krav i mina ögon :)

Nu vet jag inte vad som gäller med just halsbandsleguaner då jag aldrig haft den arten, men generellt kan man säga att ödlor fungerar bättre ensamma i sina terrarium. Kan vara ett stort stresspåslag eller väldigt påfrestande för en hona att ständigt bli jagad utan möjlighet att fly. Bara ett varningens finger om du ska hålla dom ihop. Dom flesta ödlor & ormar är solitära, ensamlevande djur, som endast träffas för att skapa nya individer ur arten :)

Lycka till.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild