Vad har jag köpt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

12
5
eddielizzard:
Hej, gänget! Köpte en mjölksnoks-juvenil på alba expo men har INGEN ANING om vilken underart av mjölksnok det är. Den är okönad men förmodas vara en tjej. Hennes mönstring liknar inte andra bilder jag sett så jag undrar om någon kan identifiera henne utifrån bilder? Vet ej när hon kläcktes men är 48 cm lång sedan igår. Hennes mönstring är bruten och ojämn på flera ställen. Nosen ser ut som en sidvänd 3:a, som på en nalle eller en tecknad katt

3
1
Exotic:
Det är ingen mjölksnok, utan en kungssnok.

12
5
eddielizzard:
på lådan stod det enbart Lampropeltis Triangulum

12
5
eddielizzard:
Exotic skrev:
Det är ingen mjölksnok, utan en kungssnok.

är inte mjölsnok en variant av kungssnok dock? 

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Kan inte så mycket om snokar men det ser ut som en Lampropeltis pyromelana

12
5
eddielizzard:
Kan en veterinär eller liknande identifiera? Eller är det ett lost cause och jag borde bara vänta och se hur mycket hon växer?

143
154
TerraBygg:
Jag hade nog tippat på en Lampropeltis pyromelana. Sen blir jag ganska nyfiken på vilken säljare som inte vet vad han/hon säljer...

12
5
eddielizzard:
TerraBygg skrev:
Jag hade nog tippat på en Lampropeltis pyromelana. Sen blir jag ganska nyfiken på vilken säljare som inte vet vad han/hon säljer...

Ja jo det är jag med. Han fick den tydligen av sin kompis sa han. Ska hålla utkik efter grabben på nästa mässa och se om han är där 

953
1840
peter54:
eddielizzard

Det är definitivt en "Arizona Mountain kingsnake" på svenska Arizona bergskungssnok (Lampropeltis pyromelana). Det finns ingen underart av mjölksnok som har det vita ansiktet, det är alltid det bästa kännetecknet på Arizona bergskungssnok. Den här arten är en höghöjdsart som inte gillar temperaturer överstigande 27 grader celsius.

Veterinärer har ingen specialkunskap om specifika arter, så du får definitivt mycket bättre hjälp här bland dem som håller arten. Tidigare fanns fyra underarter inklusive nominatformen, men nu är det bara två och den här du har är nominat dvs en Lampropeltis pyromelana pyromelana.

953
1840
peter54:
Jag kan tillägga att på den nedre bilden ser det ut som om ormen är på väg in i ömsprocess, då är det en god idé att låta den vara ifred utan hantering.

Jag har just färdigställt ett skötselråd/faktablad för Tarahumara (Chihuahua) bergskungssnok (Lampropeltis pyromelana knoblochi), som är underarten jag har hållit och fött upp under ett antal år. Samma krav gäller för nominatformen som för underarten. Publicering sker efter helgen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild