Terrarium grund?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

29
3
Saika_A_gigas:
Så jag har köpt ett nytt terrarium till min tusenfoting då den börjar bli större.
"Terrariumet" är en plast låda 78-56-44-100L och jag undrar är det en bra storlek?
Tusenfotingen är cirka 3 år och 10-15 cm lång. Kan bli upp till 35 cm.

Vet inte riktigt hur jag ska göra bottnen på den heller. Kommer ha torv blandat med lite löv från tomten tänkte jag men undrar om man kan/ska ha stenar i bottnen under torven?

Kommer finnas några grottor på ytan och levande växter samt pinnar och mer löv.

2966
1648
Hoggaforfan:
Med andra djur så är det att föredra med dränering i bottnen (lecakulor, sten  etc) sen markduk som mellanlager och ovanpå det bottenmaterialet.
Dock till grävande djur och mindre terrarium så har man oftast bara bottenmaterial. 

Det finns inga regler på storleken till insekter och desto större behållare desto svårare är det att hitta krypen och ibland är det bra att se hur de mår etc
Den är helt ok, känner du att du aldrig hittar den eller har dålig koll på hur den har det så kan en mindre behållare behövas men det märker du med tiden.
Grottor är nog meningslöst men några större stenar som den kan gräva sig en egen håla under är nog mer intressant, gärna en murken gren eller så.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Jag skulle satsa på en tredjedel av löv och vit ved i substratet. Många skötsel råd rekomenderar en blandnig av sand och torv. Flata bitar av kork bark som liger direkt på substratet används av milipeden.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild