Hudåkomma leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

166
54
Leoleopardgecko:
Tja. Fick en leopardgecko juvenil 2014 som mådde bra. Åt, ömsade och sket som hon skulle. So far so good. Det jag reagerade på var att hon aldrig blev handtam. Så fort jag, eller ödlan hon bodde med nuddade henne så sprang hon iväg. 

Vintern det året åkte jag på semester och jag hade en pålitlig vakt till ödlorna. När jag kom hem hade hon ömsat, men något hade gått galet fel. Hon hade öms kvar på halva kroppen. Det första jag gjorde var att bada henne och försöka få bort ömset.

Sen fortsatte det öms efter öms. 

Så vid något tillfälle fick hon en konstig böld/cysta på kroppen. Tänkte inte så mycket på det utan badade henne och försökte behandla det med antibakteriell salva. Sen gick det snabbt. På bara ett fåtal veckor fick hon jättemånga bölder. Jag åker till veterinären som står lika handfallen som jag. Men vi provar att behandla med antibiotika och även antibakteriell salva. Hon blev aldrig bättre och när hon tillslut slutade äta så bokade jag tid för avlivning.  
Hon reagerade inte på sprutan och somnade in rekordfort. Vilket ju så klart tydde på att hon var väldigt sjuk. 

Både veterinären och jag trodde att hon haft någon underliggande sjukdom, eller ont i kroppen då hon aldrig blev handtam och inte ens fixade kundkontakt med annan ödla. 

Nu så här ett halvår senare kan jag fortfarande fundera på vad det var hon hade. Så jag lämnar detta öppet för spekulationer. Har någon här någon idé?

Bild tagen 3e februari

Bild tagen 21 februari

173
59
mrvikke:
stackars liten! Min första tanke är om den har kunnat komma imot någon lampa eller något annat som den kan ha bränt sig på? 

166
54
Leoleopardgecko:
Tack för svar! :) ingen lampa som dom kan nå och bränna sig på. Så det är inga brännmärken.

240
183
Mickee:
Det enda att veta exakt vad det var, skulle nog varit att skicka in henne till nått labb för undersökning efter avlivningen, men det är nog en dyr historia.
Gissar på att hon fick in en väldigt elak bakterie under ömsproblemet eller nån form av elakartad cancer, så det fanns nog inget mer att göra eftersom hon inte svarade på antibiotikan :(
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild