Inreda stort terrarium till Boa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
15
10
MaTe_Exotics:

Hej
Vi håller på att bygga ett terrarium till boa constrictor. Det är som ett liggande L där den delen som står upp kommer innehålla ett litet träd där det går att klättra om lusten infinner sig. Nu till min fundering. Hur värmer jag detta på bästa sätt?
Terrariet är 180 cm långt och den låga delen är 60 cm högt. Den högre delen är 120 cm. Jag funderar på att ha värmematta och varma grottor i den låga delen, längst bort från trädet och sedan ha en baskingspot med både UV och värme i trädet. Kan det bli bra? Behöver vi ha en UV lampa i den lägre delen också? Svalare gömställen tänkte jag ha vid foten av trädet där marken är som svalast.

412
419
Hadara:

Boa constrictor constrictor? 180 långt kommer inte räcka hela livet till en sån när den blir vuxen.  Hur djupt ska terrariumet bli? 

Svårt när det är olika höjder så. Jag gillar personligen värmepanaler mer än värmemattor när det kommer till värme. 

Medlem i SHF
15
10
MaTe_Exotics:
Hadara skrev:
Boa constrictor constrictor? 180 långt kommer inte räcka hela livet till en sån när den blir vuxen.  Hur djupt ska terrariumet bli? 

Svårt när det är olika höjder så. Jag gillar personligen värmepanaler mer än värmemattor när det kommer till värme. 

Det är Amarali/Suriname så de kommer inte bli så långa.. det är 90 djupt.
Värmepaneler har jag aldrig hört talas om. Vill du berätta mer?

412
419
Hadara:

Wikmanners skrev:

Det är Amarali/Suriname så de kommer inte bli så långa..
Värmepaneler har jag aldrig hört talas om. Vill du berätta mer?

Blir inte suriname typ minst 2,5 meter ändå? :) 

Det är som det låter en panel som man fäster i taket på terrariumet som strålar värme neråt. Mao blir det en mer "naturlig" form av värme eftersom den kommier uppifrån. Det påverkar heller inte bottenmaterialet negativt eller liknanade. De jag har från tropicshop blir heller inte varma upptill det som sitter mot trät så att säga, så mindre risk för överhettning. 

Det finns värmepaneler med inbyggd termostat som inte överstiger 50 grader eller så finns det utan termostat där du behöver en extern termostat som reglerar temperaturen. 

Medlem i SHF
15
10
MaTe_Exotics:
Hadara skrev:

Blir inte suriname typ minst 2,5 meter ändå? :) 

Det är som det låter en panel som man fäster i taket på terrariumet som strålar värme neråt. Mao blir det en mer "naturlig" form av värme eftersom den kommier uppifrån. Det påverkar heller inte bottenmaterialet negativt eller liknanade. De jag har från tropicshop blir heller inte varma upptill det som sitter mot trät så att säga, så mindre risk för överhettning. 

Det finns värmepaneler med inbyggd termostat som inte överstiger 50 grader eller så finns det utan termostat där du behöver en extern termostat som reglerar temperaturen. 

Ja de blir mellan 2-2,5 meter ungefär men det tar ju några år och vi lär ha flyttat och byggt nytt, större terrarium då. Värmepaneler låter intressant. Jag ska titta närmare på dem. Tack för tipset. Borde vi ha en uv lampa på i den lägre delen också eller tror du det räcker med UV i trädet?

412
419
Hadara:

Wikmanners skrev:

Ja de blir mellan 2-2,5 meter ungefär men det tar ju några år och vi lär ha flyttat och byggt nytt, större terrarium då. Värmepaneler låter intressant. Jag ska titta närmare på dem. Tack för tipset. Borde vi ha en uv lampa på i den lägre delen också eller tror du det räcker med UV i trädet?

Eftersom UV ljus inte är ett "krav" för ormar och då speciellt inte till nattaktiva ormar så räcker det med en lampa på valfri plats. För övrigt tycker jag dock att det är jättebra med UV ljus till alla reptiler oavsett om det är ödla eller orm.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild