Vegoödlor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
1
JackieJRT:
Hej

Jag funderar på att skaffa ödla. Helst en liten ödla (10-30 cm) som äter mest grönsaker och/eller frukt, som äter insekter då och då eller inte alls. 

/JackieJRT:)

Medlem i SkHF
1072
1220
NellyNiklas:
JackieJRT skrev:
Hej

Jag funderar på att skaffa ödla. Helst en liten ödla (10-30 cm) som äter mest grönsaker och/eller frukt, som äter insekter då och då eller inte alls. 

Har fler önskningar? som tex, miljö? dag/natt aktiv?   Annars ögonfransgecko kan funka.
/nelly

5488
4198
Tropfrog:
Jag har fastnat för jungfrugeckos. Det finns många som hållt flera generationer på enbart cgd foder så det verkar gå bra. Det är ju lättsammt och smidigt. Jag kommer dock att hålla dem i ett bioaktivt terrarium där det kommer att finnas hoppstjärtar, flera sorters tropiska gråsuggor och grindalmask i botten. Räknar med att de lyckas att fånga en och annan utan att kunna utrota dem. Dessutom blir det säkert ett och ett annat inköp av bananflugor och småsyrsor när jag springer på det på mässor eller butiker. Bara för att ge dem möjlighet att jaga utan att för den skull behöva kladda med odlingar. De är främst nattaktiva djur, så de behöver inte uv ljus. Men kan bli aktiva dagtid om de känner sig trygga och får mat då. Jo föresten, de trivs bra med att vara en mindre grupp och förökar sig lätt.

Om inte de passar så är ju ögonfransgecko som föreslagits ovan den art som cgd fodret är optimerat för. Det skall vara fullvärdigt foder för dem.

Det finns de som kört daggeckosar från släktet phelsumas på stor andel cgd också. Tillverkaren raspashy säger att det är oproblematiskt att köra deras foder till hundra procent efter invändning. Samtidigt som de flesta som håller phelsumas framgångsrikt faktiskt ger levande ett par gånger i veckan. Några arter går bra att hålla i mindre grupper. De är som namnet antyder dagaktiva och behöver uv ljus.

Samtliga tre ovan är djur som trivs i hög luftfuktighet och med levande växter.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:
Jag har fastnat för jungfrugeckos. Det finns många som hållt flera generationer på enbart cgd foder så det verkar gå bra. Det är ju lättsammt och smidigt. Jag kommer dock att hålla dem i ett bioaktivt terrarium där det kommer att finnas hoppstjärtar, flera sorters tropiska gråsuggor och grindalmask i botten. Räknar med att de lyckas att fånga en och annan utan att kunna utrota dem. Dessutom blir det säkert ett och ett annat inköp av bananflugor och småsyrsor när jag springer på det på mässor eller butiker. Bara för att ge dem möjlighet att jaga utan att för den skull behöva kladda med odlingar. De är främst nattaktiva djur, så de behöver inte uv ljus. Men kan bli aktiva dagtid om de känner sig trygga och får mat då. Jo föresten, de trivs bra med att vara en mindre grupp och förökar sig lätt.

Om inte de passar så är ju ögonfransgecko som föreslagits ovan den art som cgd fodret är optimerat för. Det skall vara fullvärdigt foder för dem.

Det finns de som kört daggeckosar från släktet phelsumas på stor andel cgd också. Tillverkaren raspashy säger att det är oproblematiskt att köra deras foder till hundra procent efter invändning. Samtidigt som de flesta som håller phelsumas framgångsrikt faktiskt ger levande ett par gånger i veckan. Några arter går bra att hålla i mindre grupper. De är som namnet antyder dagaktiva och behöver uv ljus.

Samtliga tre ovan är djur som trivs i hög luftfuktighet och med levande växter.

Mvh
Magnus 

Slulle alldrig ge ögonfransgecko enbart CGD, även om insekter ej ges så ofta. Men TS skrev dock "äter insekter då och då/inte alls". Men ville förtydliga att CGD ej är basföda

5488
4198
Tropfrog:
EmanuelKarl skrev:

Slulle alldrig ge ögonfransgecko enbart CGD, även om insekter ej ges så ofta. Men TS skrev dock "äter insekter då och då/inte alls". Men ville förtydliga att CGD ej är basföda

Precis, inte jag heller. Lite kul att ge dem möjlighet till jakt också. Både för dem och för ägaren. Det tar dock inte bort det faktum att många som ger dem enbart cgd säger att det går och är framgångsrikt.

Om man ger cgd till största del och levande då och då så är ju cgd basfödan. Så nog är det många som använder det som basföda utan att för den skull bara ge det.

Mvh
Magnus 

248
40
Yoshi123:
EmanuelKarl skrev:

Jag skulle inte heller ge en ögonfransgecko CGD jag skulle också ge dem insekter som komplement.

240
183
Mickee:
JackieJRT skrev:
Hej

Ögonfransgecko!
Gillar du inte hanteringen av insekter så funkar gråsuggor bra, bara att tömma in dom i ditt terrarium, relativt billiga.
Så sköter ögonfransarna det själv, jagar dom natten igenom, så dom blir utrotade efter ett tag men bara att enkelt fylla på med nya.
Vill du ha liv i luckan då o då, släng in ett gäng syrsor så blir det fart :)
Jakten kan pågå ett par timmar in på dom ljusa morgontimmarna också.
Huvuddieten jag använder är Pangea Fruit mix complete med nermalda insekter.

504
396
Crippa:
När de kommer till Ögonfransgeckos och Leachianus så är jag väldigt tveksam på att de äter mer frukt än insekter i naturen men bäst är väl alltid variation dock så tror jag endå mer på att man ska ge mer insekter åt dessa ödlor! Jag hade nog börjat med en Ögonfrans eller varför inte en Leachianus om man kan klara av att de kan bli aggressiva, känns mer som en ödla för mig men alla tycker olika!

5488
4198
Tropfrog:
Crippa skrev:
När de kommer till Ögonfransgeckos och Leachianus så är jag väldigt tveksam på att de äter mer frukt än insekter i naturen men bäst är väl alltid variation dock så tror jag endå mer på att man ska ge mer insekter åt dessa ödlor!

Grejen med CGD är att det inte är en frukpuree. Dessa ödlor äter frukt och då utnyttjar men det faktum att de äter frukt och ger dem det proteinet och aminosyrorna de normalt får ifrån insekter i naturen via den frukten som de ändå skall ha. Fodret innehåller allt som ögonfransgeckon behöver.

Om man inte tror att ödlorna kan tillgodose sig proteiner och aminosyror från växter så kan man använda de CGD varianter som inehåller torkade och nermalda insekter istället. Det finns dock inga studier som jag känner till som visar på att köttätare inte kan tillgodogöra sig vegetabiliska proteiner.

Självklart så gillar dessa ödlor att jaga, det är en instinkt och jag tycker att man skall ge dem chans till det. Men det finns inget som tyder på att fullfoder som är optimerade för en viss djurart i långa loppet skulle vara dåligt för dem. Detta gäller även CGD. Variation är bara viktigt om något i dieten saknar något som går att finna i något annat foder. Altså rent näringsmässigt.

MVH
Magnus

87
25
luzsmi:
JackieJRT skrev:
Hej

Dabbagam
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild