KP-juvenil - Hur ofta gör den sina behov?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
3
Trilithon:

Hej,

Har en liten KP på 4 månader som har ätit 2 gånger nu, 4 dagars mellanrum (Han va lite mager när jag köpte honom). Det har nu gått 3 dagar efter den andra matningen men fortfarande inget bajs. Äter utan problem.

Tänkte höra med er nu om hur ofta en KP juvenil bajsar? Och som "vuxen"?

388
460
australis66:
Trilithon skrev:
Hej,

Har en liten KP på 4 månader som har ätit 2 gånger nu, 4 dagars mellanrum (Han va lite mager när jag köpte honom). Det har nu gått 3 dagar efter den andra matningen men fortfarande inget bajs. Äter utan problem.

Tänkte höra med er nu om hur ofta en KP juvenil bajsar? Och som "vuxen"?

Det beror på hur ofta man matar. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag säger precis som australis66, det beror på hur ofta dom äter men även vad dom äter :) Att det inte kommit avföring efter endast 3 dagar är inget konstigt, det motsatta hade varit mer konstigt tycker jag, alltså om den bajsade tre dagar efter matning.

Det kan ta flera dagar, en vecka för en orm att smälta hela bytesdjuret så jag personligen matar absolut inte mina pytonormar varje vecka!

En vuxen pytonorm brukar bajsa 1 till 3 veckor efter matning. Generellt alltså. Finns självklart undantag :)

Vad menar du med mager? Det ska gå riktigt riktigt långt innan man benämner en pytonorm som mager :) Dom allra flesta i fångenskap får på tok för mycket mat faktiskt.

6
1
reine74561:
Tja!
Lånar tråden lite då jag har ett par snabba frågor:
Läst en del om att man ska mata ungdjur ca var tredje dag,,när ska man börja ställa om till "vuxen matnings schema" var 7dag?
Hämtade min brutta(en KP) förra torsdagen och nu i söndags åt hon 1st pinkis kändes som väldigt lite mat för en som växer..vad är normalt i era ögon?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

reine74561 skrev:
Tja!
Lånar tråden lite då jag har ett par snabba frågor:
Läst en del om att man ska mata ungdjur ca var tredje dag,,när ska man börja ställa om till "vuxen matnings schema" var 7dag?
Hämtade min brutta(en KP) förra torsdagen och nu i söndags åt hon 1st pinkis kändes som väldigt lite mat för en som växer..vad är normalt i era ögon?

Jag matar ungdjur varannan vecka ungefär, var tredje dag lät galet ofta för en pytonorm. I mina öron iaf :) Gissningsvis kommer den informationen från ett forum där amerikaner hänger? Dom brukar förespråka den typen av övermatning, tyvärr.

Generellt matar folk sina kramormar för ofta och för mycket i fångenskap. Det leder ofta till hälsoproblem längre fram och matar man väldigt mycket är en tidig död inte helt ovanligt. Matar man något mer restrektivt, som i naturen, så får man oftare en friskare orm som ser bättre ut och fungerar bättre i dom flesta avseenden.

Jag brukar hålla koll på storleken men ungefär vid 2 års ålder lägger jag om matningen till könsmogna individer. Du kan ju gissa vad jag tycker om var 7e dag ;)

Jag matar könsmogna pytonormar i samma storlek 1 till 2 gånger i månaden, max! Matar alla ormarna ca.8 månader årligen & vintervilar utan mat 4 månader. År ut och år in sista 15 åren :)

6
1
reine74561:
Jonas_ skrev:

Jag matar ungdjur varannan vecka ungefär, var tredje dag lät galet ofta för en pytonorm. I mina öron iaf :) Gissningsvis kommer den informationen från ett forum där amerikaner hänger? Dom brukar förespråka den typen av övermatning, tyvärr.

Generellt matar folk sina kramormar för ofta och för mycket i fångenskap. Det leder ofta till hälsoproblem längre fram och matar man väldigt mycket är en tidig död inte helt ovanligt. Matar man något mer restrektivt, som i naturen, så får man oftare en friskare orm som ser bättre ut och fungerar bättre i dom flesta avseenden.

Jag brukar hålla koll på storleken men ungefär vid 2 års ålder lägger jag om matningen till könsmogna individer. Du kan ju gissa vad jag tycker om var 7e dag ;)

Jag matar könsmogna pytonormar i samma storlek 1 till 2 gånger i månaden, max! Matar alla ormarna ca.8 månader årligen & vintervilar utan mat 4 månader. År ut och år in sista 15 åren :)

Aha nice tack för svar!
Jo har blivit många timmar på youtube innan inköp och det mesta där är ju från andra sidan pölen haha.
Då testar jag veckoschema istl :) men mängden då..1 pinkies eller ska jag truga å vara envis?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

reine74561 skrev:

Aha nice tack för svar!
Jo har blivit många timmar på youtube innan inköp och det mesta där är ju från andra sidan pölen haha.
Då testar jag veckoschema istl :) men mängden då..1 pinkies eller ska jag truga å vara envis?

Ingen fara :) Just ämnet matning av pytonormar tycker jag är intressant så kul att diskutera det med andra. Jag säger absolut inte att du behöver göra som mig eller ens lyssna på mig haha. Men det har fungerat mycket bra för mig under alla år och alla jag följer och har inspirerats av har liknande filosifier vad gäller hur ofta och med vad och hur man ska mata sina ormar. Just kungspytons är ju lite speciella när det kommer till mat då dom ofta har långa uppehåll men det är helt naturligt för dom :) Många ormar håller faktiskt upp med maten i olika perioder beroende på årstid och annat.

Angående mängden så bör en pytonorm alltid matas med 1 byte och inte flera små. Dom smälter ett i taget och ligger dom bara ytterst för kallt så kan mat börja ruttna i magen vilket såklart innebär problem. Men men.. jag förespråkar ett något större byte framför ett par mindre, snokar har annat matsmältningssystem än boa & pytons.

En pinkie låter lite tycker jag men då har jag aldrig sett din orm och vet ingenting om den så svårt att svara på men du kan alldeles säkert öka bytets storlek. Dom äter klart större än man kan tro. Lugn och ro före och efter matning, några dygn iaf, är jätteviktigt för att ormen ska trivas och må bra.

Det är jättebra att du samlar mycket information från flera olika håll, det gillar jag att höra :) Det kommer säkert gå bra för er. Ormar är fantastiska djur som är väldigt olik exempelvis ett däggdjur.

Lycka till!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild