Vilken färg direkt på frigolit?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

47
15
lensy:
Jag har skapat ett klipplandskap av frigolit/cellplast. Frigoliten är skuren och formad med värmetråd (hot wire cutter, minns inte svenska namnet) vilket gör att det inte är något "fnas" någonstans eftersom värmen får plasten att smälta.

Jag tänker mig nu att jag ska måla direkt på frigoliten. Expediten i vår Coloramabutik föreslår vanlig hobbyfärg, i vilken han tipsade om att blanda ner Hagmans sand för halkskydd. Det är såvitt jag förstår vanlig (kvarts)sand.

Vad säger ni om detta? Jag vet att cement och husfix och liknande rekommenderas, men är det egentligen nödvändigt?

5477
4193
Tropfrog:
Vilken miljö försöker du återskapa? Om det är klippor i öken så är väl det enklaste att blanda genomskinligt silikon och sand och kladda på?

Mvh
Magnus 

2966
1648
Hoggaforfan:
Lim och sand ger bättre resultat än silikon och sand men akrylfärg (hobbyfärg) är utmärkt alternativ. 
Vilken lösning man vill ha beror ofta på vilken art som ska vara där i, cement och husfix är främst för att skydda cellplasten och ge grepp men har man små arter utan klor så går det utmärkt att måla.

Vilken art gäller det?

47
15
lensy:
Tropfrog skrev:
Vilken miljö försöker du återskapa?

Hoggaforfan skrev:
Vilken art gäller det?

Inser att jag var bristfällig i min bakgrundsinfo! Djuret i fråga är en 2,5 år gammal skäggagam och landskapet föreställer i min fantasi en klippformation. Jag föreställer mig sandfärgade klippor á lá vilda western i USA. ;)

Tropfrog skrev:
Om det är klippor i öken så är väl det enklaste att blanda genomskinligt silikon och sand och kladda på?

Hoggaforfan skrev:
Vilken lösning man vill ha beror ofta på vilken art som ska vara där i, cement och husfix är främst för att skydda cellplasten och ge grepp men har man små arter utan klor så går det utmärkt att måla.

Genomskinlig silikon och sand, blir det att se ut som sand? Det måste vara väldigt mycket sand då och relativt lite silikon, eller? Jag ser liksom framför mig att man skulle se frigoliten igenom och det vill jag ju inte.

Här är ett klipp på hur formationen ser ut. Jag har bara gjort någon liten förändring efter filmningen. www.youtube.com/watch?v=l5dIRXxfjKs . Det syns ganska väl hur stort det är, men jag kan förtydliga: djupet framifrån och bak, längst till vänster, är ca 62 cm. Höjden vid högsta punkten ca 70 cm. Bredden är 118 cm.

2966
1648
Hoggaforfan:
Då hade jag definitivt skyddat det, annars lär det komma små vita kulor i terrariumet förr eller senare. Mer om djuret gillar att gräva.
Silikon smetar man på ett lager sen pressar på sand. 

Lim gör man såhär:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976

Jag har två bilder i bildgalleriet under Blekinge Exotiska Värld:
www.terrariedjur.se/?page=user&sub=gallery&category=4388&user=Hoggaforfan

Väggen på kapkobrorna utan bildtext samt Australien-bygge
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild