Hejsan :)
Jag och min sambo har för två dagar sedan fått hem två leopardgeckohonor som inte är i jättebra skick. De är något smala med rätt tunn svans och de verkar slöa och energilösa. För att få dem att äta behövde jag handmata. De fokuserar inte blicken på bytet, utan tar väldigt god tid på sig och luktar/slickar ett par gånger innan de gör ett klumpigt försök att hugga.
Detta är mina första geckos, så jag har lite svårt att veta om de bara är trötta, om det är personlighet eller om de mår dåligt. Men är rätt säker på att deras vikt och jaktbeteende inte är som de ska. Men de är nyfikna och har utforskat sitt nya hem :)
Hos deras tidigare ägare fick de inte speciellt mycket uppmärksamhet. De bodde tillsammans i ett lagom stort terrarium. Bottensubstratet var sand (liknande blästersand) och de matades med syrsor ungefär tre gånger i veckan. De hade en liten vattenskål, men ingen extra kalk. Syrsorna släpptes lösa i terrariet (ibland kalkade, men aldrig med vitaminer), så de tidigare ägarna kunde inte riktigt svara på hur mycket de brukade äta.
Det såg också ut som om terrariet inte städats på flera månader då det låg avföring och döda syrsor överallt – ett paradis för bakterier…
Hos oss bor de just nu i ett 60x45cm glasterrarium. Alldeles för litet, jag vet, vi behövde en snabb lösning då vi tog ödlorna med kort varsel. De ska inom kort flytta in i ett 95x60cm i trä, vi behöver bara göra iordning det. Vi följer främst skötselrådet här på Terrariedjur och GoHerping.
Skulle gärna höra vad ni tycker om sand som bottensubstrat. Har läst på endel ställen att det går bra, medan andra beskriver sand som det värska alternativet.. I det tillfälliga terrariet har vi dem på tidningspapper, lätt att städa och behöver inte vara speciellt fint, så det får duga som lösning tills vidare.
Jag matade dem första gången idag. Det tog väldigt lång tid att få de att äta. Den ena åt 8 små/mellanstora dubia-kackerlackor, och den andra åt 5. Är det en lagom portion för en 2år gammal gecko? Jag lämnade ett par kackerlackor i matskålen, så om de vill kan de försöka äta mer senare. Planen är att mata dem med kackerlackor i övermorgon igen :)
Så, nu vill jag ha alla tips och råd ni kan ge. Vår första prioritet är att de ska lägga på sig lite hull och få tillbaks energin. Jag misstänker att tröttheten och den dåliga fokusen beror på vitaminbrist och möjligtvis någon parasit/mask.
Så snart de bajsar ska vi skicka ett prov till veterinär. Beroende på vad det visar och hur de mår om någon vecka avgör om vi bokar tid för undersökning eller om vi avvaktar ett tag till.
Låter det vettigt, eller bör jag hantera situationen annorlunda? Vi bor i Borlänge, och den närmsta veterinär vi känner till finns i Stockholm. Om någon kan tipsa om en klinik närmare oss som tar emot reptiler skulle det vara guld värt :)