Bottenmaterial regnskog

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

54
91
kycklingen:
När jag byggt vivarium tidigare så har jag använt mig av naturell torv blandat med cocofibrer för det ska ju vara fritt från gödning mm vad jag förstått.

Men vanlig blomjord, har jag hört att man inte ska använda det för att det innehåller gödning och andra näringsämnen, för växterna är det ju guld men är det skadligt för levande varelser som exempelvis pilgiftgrodor?

Någon som har bra erfarenhet av bottensubstrat i regnskogsterrarium?

5477
4193
Tropfrog:
I väntan på någon med mer erfarenhet. Jag har ju bara precis startat min burk. Så mitt svar är en sammanställning av allt jag läst.

Ett bottensubstrat i regnskog skall var väldrännerande, näringssvagt, fukthållande, luftigt och pH neutralt.

Torv är surt och fukthållande. Blandningen kan innehålla 10-20% torv. Helst inte mer för då blir det för surt och ruttnar lätt. Andra bra material att blanda med är kokosflis, grova kokosfibrer, fina kokosfibrer, grus, vitt lövträd, löv, orkidekompost och sphagnummossa.

Gödslad blomjord dränerar alldeles för dåligt och har alldeles för mycket näring. En regnskog är högproduktiv och näringsfattig. Många växter från denna miljön dukar lätt under om de får för mycket gödning. Det är alls inte bra för dem.

Mvh
Magnus 

54
91
kycklingen:
Tycker att du fick med bra fakta i det svaret!
Då blir det att börja fixa ordning en blandning, alltid roligt med att fixa så man får ett resultat som ger bra funktion samt ser relativt naturtroget ut.

Tack för snabbt svar! =)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild