Jacksonii - Bra att uppmärksammas

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1253
476
leedragon:

Nu har jag sätt en del människor som reffererar jacksonii jacksonii som jacksonii willigensis.  jag har även stött på inlägg där de korrigerar namnet jacksonii jacksonii till willigensis. även säljare som säljer de och ge papper där det står jacksonii willigensis. 
Willigensis namnet uppkom från Den hollänska smugglare som förde från Afrika som regnbågkameleonter hette william och där med willigensis namn. För de som äger den här ödla och säljer de är det bra att notera om de redan inte viste det att den officiella namnet på djuren är just jacksonii jacksonii.

www.adcham.com/html/taxonomy/species/chjacksoniijacks.html

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Av någon anledning ser jag många som skriver det utan släkte och tror sådeles att släktet är Jacksonii, vilket inte stämmer. Det finns ingen art som heter "Jacksonii jacksonii".

Arten heter Chamaeleo jacksonii eller Trioceros jacksonii, precis som det nämns på källan som länkas.

Underarterna som är listade här på sidan är följande:

Trioceros jacksonii jacksonii
Trioceros jacksonii merumontanus

Trioceros jacksonii xantholophus

Intressant om willigensis för övrigt, inget jag kände till sen tidigare.

1253
476
leedragon:
anders skrev:
Av någon anledning ser jag många som skriver det utan släkte och tror sådeles att släktet är Jacksonii, vilket inte stämmer. Det finns ingen art som heter "Jacksonii jacksonii".

Arten heter Chamaeleo jacksonii eller Trioceros jacksonii, precis som det nämns på källan som länkas.

Underarterna som är listade här på sidan är följande:

Trioceros jacksonii jacksonii
Trioceros jacksonii merumontanus

Trioceros jacksonii xantholophus

Intressant om willigensis för övrigt, inget jag kände till sen tidigare.

de flyttades från chamaeleon till trioceros, jacksonii är arten den andra jacksonii i namnet är underarten, jacksonii jacksonii är det så kallas nominate form.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild