NellyNiklas skrev: Hej!
Att den skulle hålla längre verkar vara diskutabelt. Vissa påstår att 70% är förbrukat inom de första 10K timmarna, andra påstår att den håller mer men som sagt. Källor påstår olika. I vissa fall kanske kvalitet spelsr roll.
Men vad jag känner mig "obekväm" med är att HID-lampan (om det nu är MV eller Metal Halid) är att det verkar vara knepigt att få rätt eftersom man bollar både värme och UVB samtidigt.
Är värmen får låg riskerar man för hög UVB strålning och v.v. ?
På paketet här:
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/mega-ray-uv-widebeam-hid-50-w-med-drivdon.htmlså ger lampan 30 grader på 30cm avstånd. Min 50W ExoTerra daylight spot (enkel spot utan uvb) ger några grader mer (mätt med termostat), på samma avstånd.
På något sätt känns det som att man kan åstadkomma samma sak med en (eller flera) T5HO rör med reflektor tillsammans med en ordentlig värmespot/basking light som med en modern HID-lampa.
Lite "det kostar mer än det smakar"- scenario.
Mvh
Niklas
Det beror på vilken reptil du ska ha hid till, med strålning kontra höjden, finns en bra förklaring på sköldpaddsgrejor där det är uppdelat i 4zoner beroende vilken reptil.
Jag har en 50w hid till min ödla, blir 37-38 grader mitt i med 43cm mellan lampan och en platt sten, inget nät eller glas emellan.
Då är hela ödlan täckt av ljusbilden.
Det du ser på förpackningen är 30 grader i utkanten av ljusbilden, 40 grader rakt ner.
Med stark uvb i ett T5 rör å reflektor som kanske går genom hela terrariet så ger du inte reptilen en chans att komma undan strålningen heller, bättre den får reglera det själv med en solplats.
Om du har en lampa som ger mer uvb med lägre watt kontra den gamla typen med massor av watt för att komma upp i samma strålning så får du ihop mattematiken och ekonomin, dessutom med längre uvb-livslängd, så har du hype:n :)
Har en hid 35watt liggandes som jag kan mäta upp temp/höjd med om du vill, har tyvärr ingen uvbmätare men ska skaffa en så småningom.