Dvärgskäggagam med vanlig skäggagam?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
2
Paulina:
Hej!
Jag undrar om det går att ha en dvärgskäggagam med en vanlig skäggagam om den ena är en hona och den ena är en hane? 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Paulina skrev:
Hej!
Jag undrar om det går att ha en dvärgskäggagam med en vanlig skäggagam om den ena är en hona och den ena är en hane? 

Nej det bör du inte ha. 
Man ska inte blanda olika arter. 
Sen är det dessutom så pass stor storleksskillnad på dem så de finns en risk att den vanliga Skäggagamer får för sej att den kan äta upp den andra om de vill sej illa. 

248
40
Yoshi123:
Jag håller med Flyers90 blanda dem inte!

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Paulina skrev:
Hej!

Nej det går absolut inte! Man ska aldrig blanda olika arter på en instängd yta, som ett terrarium är. Det brukar sällan sluta gott.

För det första är risken för hybridisering stor och jag personligen tycker det är fel att avla fram hybrider medvetet. Sen finns ju även risken att den mindre blir lunch åt den större. eller så kommer någon av dom få en fruktansvärd tillvaro att leva i förtryck varenda dag och inte kunna ta sig därifrån skapar ett enormt stresspåslag för alla djur.

Avslutningsvis och kanske det bästa argumentet av alla.. Skäggagamer är solitära djur, dvs ensamlevande & bör även huseras så i fångenskap tycker jag.

19
17
Naviki:
Allt som är mindre i storlek än skäggagamen blir det bråk, i värsta fall blir den mindre ödlan föda.
Och att blanda arter är ingen bra idé, skäggagamer lever helst själva! Men om 2 lika stora skäggagamer (hona/honor och en hane) så kan det fungera ingenting att rekommendera dock. Förstår din ide (har även grubblat på samma) och blev besviken när jag tog reda på att det inte fungerade. 

Mvh
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild