Jag behöver snabb hjälp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
4
Kingenliam03:
u nämit terarium har jag sand och nåtanat men igår släpte sin svans vad ska jag glrakan inte gå in på ditalger vad som hände allt som e viktigt e hennes  Välmående leopardgeko

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Kingenliam03 skrev:
u nämit terarium har jag sand och nåtanat men igår släpte sin svans vad ska jag glrakan inte gå in på ditalger vad som hände allt som e viktigt e hennes  Välmående 

Vad menar du? Vad är det för djur det gäller?

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Om du menar att du undrar varför den släppte sin svans, så har jag svar.

Antagligen blev den stressad av T.ex sin burkamrat. Vissa arter släpper sin svans av att typ en katt tittar in i terrariet eller nåt,  Det är ingen fara att den släppte sin svans, den växer ut igen men blir inte lika fin, men det kan vara bra att se över varför den släppte svansen. Bor den i samma terrarium som din andra leopardgecko, och hur stort är terrariet.

248
40
Yoshi123:
Bor den i samma terrarium som en annan leopardgecko, hur stort är terrariet?

38
26
Hazel:
Hände detta när hon ömsade? Du gjorde en tråd för någon dag sedan om att hjälpa geckon att ta av den döda huden?

953
1840
peter54:
Kingenliam03 skrev:
u nämit terarium har jag sand och nåtanat men igår släpte sin svans vad ska jag glrakan inte gå in på ditalger vad som hände allt som e viktigt e hennes  Välmående leopardgeko

Nu får jag kanske be om ursäkt, men har du läst ditt eget inlägg? Det är lite svårt att förstå. Jag brukar kunna reda ut de flesta texter, men här är jag osäker och kan inte rätta till utan att riskera att göra fel. Är du säker på att du inte klarar att förklara tydligare,?

mvh/Peter

240
183
Mickee:
Kingenliam03 skrev:

Tror, men bara tror det står: "I mitt terrarium har jag sand och nått annat, men igår släppte den sin svans.
Vad ska jag göra, orkar inte gå in på detaljer vad som hände, allt som är viktigt är hennes välmående, Leopardgecko."

När min Ögonfransgecko vart av med sin svans, gjorde jag inget.
Det slöt sig och läkte ihop fint utan några problem.
Ögonfransarna får ingen ny svans, men Leopardgeckon får oftast en ny, kanske inte lika fin som första :)
Dom har det som ett försvar mot angripare, för att komma undan när den släppta svansen tar uppmärksamheten från den.

5488
4198
Tropfrog:
Det är alltid lika svårt det där med kommunikation. Folk brukar inte gilla att man påpekar deras brister nästan oavsett hur försiktig man är. Men här är nog det gemensamma intresset djurens välmående, så det kanske går? Ett tips om man har svårt att uttrycka sig i skrift är att skriva någonstans där man har hjälp av stavningskontroll, typ Word eller Outlook. Det gör jag själv med alla texter på engelska.

Mvh
Magnus 

953
1840
peter54:
Tropfrog skrev:
Det är alltid lika svårt det där med kommunikation. Folk brukar inte gilla att man påpekar deras brister nästan oavsett hur försiktig man är. Men här är nog det gemensamma intresset djurens välmående, så det kanske går? Ett tips om man har svårt att uttrycka sig i skrift är att skriva någonstans där man har hjälp av stavningskontroll, typ Word eller Outlook. Det gör jag själv med alla texter på engelska.

Mvh
Magnus 

Det vet jag och det vär därför jag skrev som jag gjorde. Mitt moderatoruppdrag här på Terrariedjur omfattar bland annat att rätta uppenbara felstavningar och annat, framför allt i trådrubriker, men också hjälpa till med läsbarheten i trådarna så att alla kan läsa och förstå. Jag har jobbat med textredigering i 30 år och brukar kunna reda ut det mesta, men om jag stöter på något som jag inte är helt säker på så finns inte mycket annat att göra än att fråga.

Min tolkning av texten i initialinlägget är densamma som din, men jag var inte säker. Rättstavningsprogram är bra för dem som har svårt med stavningen helt klart, men samtliga såna program har också tydliga brister, exempelvis att de alltid uppmanar till särskrivning, vilket också visar sig i snart sagt all text. Sånt är inga problem, men som sagt, när det dyker upp en svårtolkad text kan det bli lite svårt :)

mvh/Peter
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild