Två skäggagamshonor i samma terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

70
21
MelvinReptiles:
Jag undrar om det funkar att ha två skäggagamshonor i samma terrarium utan att dom bråkar etc? :)

388
460
australis66:
MelvinReptiles skrev:
Jag undrar om det funkar att ha två skäggagamshonor i samma terrarium utan att dom bråkar etc? :)

Det är omöjligt att svara på. Det kan gå hur bra som helst i flera år men sen helt plötsligt kan de börja bråka som tusan. Men det kan också gå åt skogen direkt.

Medlem i SkHF
1073
1220
NellyNiklas:
Båda kommer förmodligen försöka bli den dominanta individen. En av dem kommer få backa tillbaka frivilligt eller ofrivilligt, antingen efter en eller flera dispyter. 

Så, visst går det att ha fler än en individ i ett och samma terrarium, MEN i så fall får du se till att det också finns solplatser åt båda och gömslen åt båda. 

Jag har läst om uppfödare som har nästan dubbelsiffrigt antal djur i samma utrymme med blandad könsfördelning utan att det blir några större problem. Detta var dock i något som närmast kan beskrivas som ett större växthus där alla individers behov och krav kunde mötas.

Skäggagamer är till viss grad sociala djur och kan ofta tolerera andra individer så länge heirakiordningen följs. De komunicerar ofta med huvudgester och armvinkningar.

Om du ska försöka så håll dem under uppsikt och upptäcker du fysisk eller psykisk åverkan så vet du att dina inte passar ihop och dela på dem.

248
40
Yoshi123:
MelvinReptiles skrev:

Det är omöjligt att svara på. Det kan alltid bli bråk

504
396
Crippa:
Ingen bra idé att ha 2 honor eller hanar ihop. Bättre att vara på den säkra sidan så inget djur blir skadat. Knappt att man kan ha ett par ihop ibland då de kan vara rätt aggressiva vid parning!

70
21
MelvinReptiles:
Okej får se hur jag gör:)

504
396
Crippa:
Ska man ha ett par så bör man också ha 2 färdiga terrarium så man kan sära på dom efter parning! När honan är med ägg kommer hon antagligen vakta maten.

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Nackdelarna överväger eventuella fördelar med att hålla artfränder ihop så jag ser ingen anledning till att ha flera individer i ett terrarium. Ett djur per terrarium är också betydligt enklare att övervaka djurets hälsa, rutiner osv. Att lära känna sitt djur bra alltså :) Med flera individer vet man aldrig vad som händer och vem som gör vad.

Vet att många håller skäggagamer ihop på en begränsad yta utan möjlighet till flykt, ett terrarium med andra ord :) Definitivt inget jag skulle rekomendera.

Medlem i SkHF
1073
1220
NellyNiklas:
Crippa skrev:
Ska man ha ett par så bör man också ha 2 färdiga terrarium så man kan sära på dom efter parning! När honan är med ägg kommer hon antagligen vakta maten.

Denna situationen är annorlunda. Inga hanar eller ägg inblandade här. Bägge individerna är honor.

Hur gamla är djuren?

Så länge du har tillräckligt utrymme för båda djuren, fler än en solplats och gömsle så ska det nog inte vara några problem. Givetvis får djuren vara av samma storlek, annars kan det absolut bli problem. Oavsett så bör du nog hålla dem under uppsikt. De är trots allt individer med personligheter. Blir det problem så sära på dem igen.

Jag lägger upp ett par bilder från en bok JAG har använt mig av mycket. "The General Care and Maitenance of Bearded Dragons" av Philippe de Vosjoli och Robert Mailloux" 1993

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
NellyNiklas skrev:

Denna situationen är annorlunda. Inga hanar eller ägg inblandade här. Bägge individerna är honor.

Hur gamla är djuren?

Så länge du har tillräckligt utrymme för båda djuren, fler än en solplats och gömsle så ska det nog inte vara några problem. Givetvis får djuren vara av samma storlek, annars kan det absolut bli problem. Oavsett så bör du nog hålla dem under uppsikt. De är trots allt individer med personligheter. Blir det problem så sära på dem igen.

Jag lägger upp ett par bilder från en bok JAG har använt mig av mycket. "The General Care and Maitenance of Bearded Dragons" av Philippe de Vosjoli och Robert Mailloux" 1993

Det var en gammal bok som då troligtvis har mycket utdaterad information om Skäggagamer. 
Sen rekommendera de ett terrarium på minst 8squar feet för 3 skäggisar. Dvs lika med ett terrarium som är 120*60cm.
Det är inte ens lagligt för 1(!) fullvuxen  skäggagam I Sverige. 

Skulle tro att de mesta infon om belysning där samt uvb delen är mycket utdaterad? Jag kan ha fel dock, då jag inte löst just den boken. :) 
Rekommenderar de att man använder uvb rör? 
Det är tyvärr väldigt undermåliga för skäggisar, då man måste använda en MV lampa, men helst HID.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild