KP fuktigt bottensubstrat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
3
Trilithon:
Hej.

Köpte nyligen min första orm någonsin. En liten kungspyton på ca 3 månader.
Skaffade något kokos substrat som man skulle slänga i en hink med vatten och låta de svälla.
Fick som tips att efteråt krama ut så mycket vatten de bara går och sen i med det i terrariet så torkar de efter någon dag.

Mitt dilemma är nu att jag gjorde detta för två dagar sen och substratet känns fortfarande fuktigt och hygrometern visar 90%.

Är liten nervös för ormens skull nu för fuktigheten i substratet är ju fortfarande kvar och en KP bör väl inte ligga o mysa i det för länge pga fjällröta eller vad de nu heter?

Bör jag oroa mig eller bara avvakta? Eftersom det är min första orm så vill jag ha allt så "rätt" som möjligt så jag kanske bara oroar mig i onödan?

- Robin

388
460
australis66:
Trilithon skrev:
Hej.

Köpte nyligen min första orm någonsin. En liten kungspyton på ca 3 månader.
Skaffade något kokos substrat som man skulle slänga i en hink med vatten och låta de svälla.
Fick som tips att efteråt krama ut så mycket vatten de bara går och sen i med det i terrariet så torkar de efter någon dag.

Mitt dilemma är nu att jag gjorde detta för två dagar sen och substratet känns fortfarande fuktigt och hygrometern visar 90%.

Är liten nervös för ormens skull nu för fuktigheten i substratet är ju fortfarande kvar och en KP bör väl inte ligga o mysa i det för länge pga fjällröta eller vad de nu heter?

Bör jag oroa mig eller bara avvakta? Eftersom det är min första orm så vill jag ha allt så "rätt" som möjligt så jag kanske bara oroar mig i onödan?

- Robin

Tar lång tid för det att torka om det inte är ett tunnt lager bara. Jag hade slängt det och köpt en säck med torv istället.

2966
1648
Hoggaforfan:
In i ugnen med luckan på glänt i 75C så är det förr eller senare torrt. Bra material annars så synd att slänga.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag tror du kan vara lugn & låta det vara som det är tills det torkar av sig själv. För det är väl varmt i terrariet dagtid hoppas jag :)

Ligger en pytonorm blött en vecka eller liknande så får dom inte bukröta av det, om dom inte redan har nedsatt immunförsvar sen innan.

5
3
Trilithon:
Jonas_ skrev:
Jag tror du kan vara lugn & låta det vara som det är tills det torkar av sig själv. För det är väl varmt i terrariet dagtid hoppas jag :)

Ligger en pytonorm blött en vecka eller liknande så får dom inte bukröta av det, om dom inte redan har nedsatt immunförsvar sen innan.

Japp. Jag lät det vara och nu är det mycket bättre. Fortfarande lite fukt i botten men ytan är bra och luftfuktigheten ligger runt 73% just nu.

Nästa gång gör jag iordning substratet ett par dagar innan och låter det torka på en handduk.

Tack för alla svar!

Medlem i SkHF
1043
1172
NellyNiklas:
Trilithon skrev:

Japp. Jag lät det vara och nu är det mycket bättre. Fortfarande lite fukt i botten men ytan är bra och luftfuktigheten ligger runt 73% just nu.

Nästa gång gör jag iordning substratet ett par dagar innan och låter det torka på en handduk.

Tack för alla svar!

Jag brukar strö ut det i några ugnsplåtar och läggat ut på balkongen. Nu är det varken sol eller varmt på balkongen och då funkar inomhus lika bra. Tar någon dag extra kanske.

5
3
Trilithon:
Har ytterligare en liten fråga.

Nu när ni vet vilket substrat jag har, hur tjockt lager av substratet är lagom? Har inte hittat någon vettig info om detta ännu.

2966
1648
Hoggaforfan:
Trilithon skrev:
Har ytterligare en liten fråga.

Nu när ni vet vilket substrat jag har, hur tjockt lager av substratet är lagom? Har inte hittat någon vettig info om detta ännu.

Ju tjockare desto bättre. Beror lite på storlek på orm och art, grävande kanske minst 10cm medans icke grävande klarar sig med kanske 5cm. Tillräckligt för att ormen ska kunna gräva ner sig men ju mer desto bättre
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild