Snälla hjälp! (ögonfransgecko)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
2
Mooni:
i februari tidigare i år så skaffade jag mig en ögonfrans gecko som sades vara 6 månader gammal. han vägde 11gram när jag fick hem honom och jag tänkte inte så mycket på det just då eftersom han är den första fransgeckon som jag har haft.

Det som oroar mig är att han aldrig har haft någon speciell aptit för någon av de CGD jag testat och han är lite över ett år gammal nu och väger bara 21g. För ungefär en månad sen skaffade jag en koloni av dubia kackerlackor och han brukar få några av nymferna då och då men annars äter han knappt. jag väger honom ofta så de är inte det att det inte syns i matskålen...

han lever i ett 45x45x60 exo-terra terrarium och det är alltid mellan 21-23grader därinne samt 70-80% fuktighet. 

jag vet verkligen inte vad jag ska göra längre... snälla hjälp... älskar den här lille krabaten till döds.

293
354
Dynamitella:

Bild på terrariet?

Om det inte redan är det så konvertera gärna till bioaktivt. Erbjud en värmematta mot en av de stående glasrutorna.

Erbjud också UVA och UVB, kalcium med D3, samt gott om levande växter och ätbara insekter.

Sen kan du förstås erbjuda alla möjliga insekter, frukter och kombinationer av crested gecko diet. Det finns så många sorter att jag tvivlar på att du hunnit testa alla än :) 

Att låta ödlan vara helt i några månader är också en idé. Alltså ingen hantering (om du nu tar ut honom annars menar jag..)

1159
626
Temla:
Han äter alltså Dubia om jag förstod dig rätt? Om så är fallet så kan du ju ge den mer sådana.

Har du provat att ställa CGDn på olika ställen? Om du har skålen på botten kanske den känner sig osäker att äta där? Eller tvärtom, om du har skålen högt upp så kanske den föredrar att äta på botten? Inte troligt men skadar inte att försöka. :) 

Jag har mossgeckos, som är lika ögonfransgeckons skötsel. Min hona vägrade CGD i nästan ett år och åt bara insekter. Sen övergick hon mer och mer till CGD alldeles själv. Jag ställde alltid in det även fast hon inte åt. 

7
2
Mooni:

7
2
Mooni:
det är ganska tomt därinne nu dock för vissa av de större växterna dog. han har en värmematta på botten som jag skulle kunna flytta upp. jag håller nästan aldrig på med honom numera dock för han avskyr människor och de enda gångerna jag kommer nära honom är när jag ger honom dubias som jag alltid doppar i kalcium och D3 innan jag matar honom

293
354
Dynamitella:

Åh, jag vet inte hur jag ska säga det här..
Men du har en arboreal, alltså trädlevande art. Du måste absolut ha många grenar i olika tjocklekar. Jag menar alltså, fyll terrariet med horisontella och diagonala grenar, samt köp fler växter (tillochmed fakeväxter med sugpropp på glasrutorna hjälper med gömställen om nu växterna dör). 

Detta är nog den främsta anledningen till att han inte äter. 

Har du lämnat diverse insekter i en djup skål i terrariet över natten? Ser du någon skillnad i hur mycket han äter i jämförelse med pincett? Skygga geckos äter ibland sämre om man är i rummet. 

Ps. utöver faktumet att grenar och växter saknas, så har du en bra början :)

Och ja, jag glömde ju nästan. Har du en bild på ödlan? :) Det kan ju vara så att han är i bra hull men är en långsam växare, eller tvärt om lite undernärd och lång? Det kan säga lite om hur han mår.

38
26
Hazel:
Ser inte ut som att han når skålen? Sätt in mer grenar kors och tvärs så han bor som i ett träd :) Stora blad är också bra

7
2
Mooni:
Ska iväg nu i veckan och shoppa lite grejer och göra om där inne helt med massor av grenar och växter som ni säger. så det blir mycket av allt så han kan få klättra och gömma sig. jag har bara några äldre bilder på honom från när han var mindre och har varit på honom så mycket där inne idag så vill inte riktigt ta ut honom därifrån för att fota honom. kan försöka imorgon.

jag matar honom ur en kopp varje gång jag matar honom och då reagerar han inte alls på mig, han äter lika mycket då som han gör om jag bara lämnar koppen inne. det som hände när jag började med att ha koppen inne var att han började attackera underifrån skålen så att alla insekter ramlade ut. då testade jag att hålla i skålen istället och det funkade lika bra.

Är det någon speciell cgd som ni rekomenderar??

293
354
Dynamitella:

Mooni skrev:
Ska iväg nu i veckan och shoppa lite grejer och göra om där inne helt med massor av grenar och växter som ni säger. så det blir mycket av allt så han kan få klättra och gömma sig. jag har bara några äldre bilder på honom från när han var mindre och har varit på honom så mycket där inne idag så vill inte riktigt ta ut honom därifrån för att fota honom. kan försöka imorgon.

jag matar honom ur en kopp varje gång jag matar honom och då reagerar han inte alls på mig, han äter lika mycket då som han gör om jag bara lämnar koppen inne. det som hände när jag började med att ha koppen inne var att han började attackera underifrån skålen så att alla insekter ramlade ut. då testade jag att hålla i skålen istället och det funkade lika bra.

Är det någon speciell cgd som ni rekomenderar??

Okej :) Det låter ju bra. Jag kan rekommendera att sätta in en liten ugnsform och borra ner den i substratet lite. På så sätt kan han bara komma ner i skålen uppeifrån, och han kan inte välta den då den är gjord av keramik eller glas.

Mina geckos är främst förtjusta i (i den ordningen).

Pangea:
Banan & aprikos
Insektssmak
Vattenmelon & mango
Banan & papaya/orginalet sist.

Repashy:
Mango Superblend
Grubs n’ Fruit

7
2
Mooni:
Tack så jättemycket för hjälpen. Hoppas att han börjar äta när jag har fixat terrariet. Ska göra det senast den här helgen. Är det något mer jag borde tänka på när jag ska göra iordning där inne förutom mer grejer som han kan klättra runt på och mer gömställen och växter?

Vill få det så bra som möjligt liksom...
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild