Akvarium över till?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Museo12:
Jag har hållt akvarium med allt från sällskapsfiskar till svårare rovfiskar. Har även haft pilgiftsgrodor under flera år.

Nu har jag ett 80 liters akvarium över och funderade på om det kan utnyttjas till något terrariedjur. Kan jag det? Om jag kan det vad finns det för spännande att ha där? Gärna något som är hyfsat aktivt och intressant. 

61
26
HerptilLasse:
Hur högt är det? Annars kan man nog ha ett gäng bombina orientalis

5390
4129
Tropfrog:
Kolla på Youtube, Serpa design, hur man konverterar akvarium till högt terrarium. Då kan du ha någon klättrande ödla däri. Phelsumas eller jungfrugeckos har jag snöat in på, men det finns säkert fler som kan passa. Anolis kanske?

Kolla bara så att måtten funkar enligt lag innan du bestämmer dig.

Lycka till!

Mvh
Magnus 

2
0
Museo12:
Tack för idéer!
Akvariet är runt 40 cm högt.

2966
1648
Hoggaforfan:
Bygg en modul 
Tropfrog skrev:
Kolla på Youtube, Serpa design, hur man konverterar akvarium till högt terrarium. Då kan du ha någon klättrande ödla däri. Phelsumas eller jungfrugeckos har jag snöat in på, men det finns säkert fler som kan passa. Anolis kanske?

Kolla bara så att måtten funkar enligt lag innan du bestämmer dig.

Lycka till!

Mvh
Magnus 

Ingen bra ventilationslösning
Problemet med akvarium som terrarium är just ventilationen. Blir lätt bara luftombyte i öppningen men vid botten är luften helt tills.

Ev bygg en modul att ha ovanpå så akvariumet är bottnen av ett terrarium?

5390
4129
Tropfrog:
Hoggaforfan skrev:
Bygg en modul 
Ingen bra ventilationslösning
Problemet med akvarium som terrarium är just ventilationen. Blir lätt bara luftombyte i öppningen men vid botten är luften helt tills.

Ev bygg en modul att ha ovanpå så akvariumet är bottnen av ett terrarium?

Har du sett filmerna på Youtube som jag refererar till? Dessa burkar har ventilation både lågt och högt i framkant. Torde vara tillräckligt, då skillnaden mot fabriksbyggda burkar är minimal.

Mvh
Magnus 

2966
1648
Hoggaforfan:
Tropfrog skrev:

Har du sett filmerna på Youtube som jag refererar till? Dessa burkar har ventilation både lågt och högt i framkant. Torde vara tillräckligt, då skillnaden mot fabriksbyggda burkar är minimal.

Mvh
Magnus 

Sett filmerna 
Ja är just det, ventilationen är i framkant så luften rör sig endast i framkant, resten av luften är ganska stillastående samt är på tok för liten area på hålen. Han skulle behövt fläktar som blåser in luften på djupet för att det skulle bli ok.
Fabriksbyggda är inte heller särskilt bra men bättre än hans då toppen antingen är helt öppen (så man kan välja vad man bör täcka för) eller en remsa i mitten vilket ger en viss cirkulation.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild