Tämja leguan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
1
Lillpyret:
Hej, köpte en grön leguan och han är rätt aggressiv av sig, han kan äta ur min hand och han tål att man är i samma rum men han tål inte att hand ska röra en, har haft han i en månad nu... Behöver all hjälp jag kan få 

14
8
Iguana80:
Lillpyret skrev:
Hej, köpte en grön leguan och han är rätt aggressiv av sig, han kan äta ur min hand och han tål att man är i samma rum men han tål inte att hand ska röra en, har haft han i en månad nu... Behöver all hjälp jag kan få 

Tjena! Jag har precis skaffat mig en lite leguanhona, har tidigare för några år sedan haft en leguan hane. Mitt tips till dig är att ha enormt med tålamod. En leguan är i sitt urprungliga beteende väldigt skeptisk/rädd beroende på storlek. Att den är aggressiv är bara för att den är rädd och försöker att försvara sig. Få den att känna att den inte behöver vara rädd för dig. Exempelvis att du kommer närmare ödlan steg för steg utan att röra den eller försöker ta upp den. Till sist accepeterar den dig och blir mer avslappnad. När du väl har kommit hit och kan börja att bära den utan problem, gäller det att du visar vem som bestämmer. Särskilt hanar har en tendens att vilja "utmana" sin ägare. Låt den inte vinna när den exempelvis gör krokodilrullningar mm. Till sist: ha tålamod, en leguan kräver mycket tid, men dom är jättetrevliga att ha. Hoppas tipset är till någon nytta!! Lycka till! 

1253
476
leedragon:
Lillpyret skrev:

såg  på en video av en människa som hade lite för lite kunskap om hållning av reptiler men hade lyckas att förstå sig på leguan beteende ändå att när leguaner bor ensamma börjar de se sitt egare som en annan leguan och konkurens när de  blir könsmogna. de går då hård på de, ett annat nödvändighet är att ha ett stor terrarium och så du kan faktiskt vara  in där och ha tillräckligt med  utrymma för att  leguanen flyttar på sig när de behöver space. så på så sätt ser den inte dig som en hot. att det är du som kommer med maten hjälper också.

129
114
kekke:
Du svarar på frågan själv, haft den i en månad. Ge den tid och ännu mer tid och tvinga inte fram något!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild