Terrarieställning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

Hade ont om plats hemma och fick därför för mig att fixa en terrarieställning i aluminiumprofiler och sedan köpa måttbeställda glasterrarier för att utnyttja ytan till max.
Terrarieställningen skulle ha plats för 3st 160x60x60-terrarier.

Se tidigare tråd: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=6950

Jag fick hjälp av flera av er här på sidan, och framförallt användaren kekke som gjorde en skiss:

Jag var sedan i kontakt med företaget Flexipet.se, som kapade profiler och sålde kopplingar.

Såhär såg delarna ut:

Ihopsatt och med skivor på varje nivå:

Tanken var från början att ha 3st stora terrarier på längden, men någonstans på vägen ändrade jag mig och köpte istället ett stort och 3st mindre:

Ett litet problem hade dock uppstått.. Nivåerna med de mindre terrarierna började svikta. Eftersom det inte var så mycket mellanrum mellan de två mittenterrarierna så började de trycka mot varandra så att glasflisor lossnade.
Ingen kul känsla, utan det var bara att ta ner alla terrarierna igen.

Med ett par extra delar, så byggdes ställningen om och extra fötter och ett stag i mitten på nedersta nivån stärkte upp ordentligt:

Så vad har vi lärt oss av detta?
Ska man använda aluminiumprofiler, så funkar inte 160 cm brett om inte själva terrariet är i ett stycke!

2966
1648
Hoggaforfan:
anders skrev:
Hade ont om plats hemma och fick därför för mig att fixa en terrarieställning i aluminiumprofiler och sedan köpa måttbeställda glasterrarier för att utnyttja ytan till max.
Terrarieställningen skulle ha plats för 3st 160x60x60-terrarier.

Se tidigare tråd: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=6950

Jag fick hjälp av flera av er här på sidan, och framförallt användaren kekke som gjorde en skiss:

Jag var sedan i kontakt med företaget Flexipet.se, som kapade profiler och sålde kopplingar.

Såhär såg delarna ut:

Ihopsatt och med skivor på varje nivå:

Tanken var från början att ha 3st stora terrarier på längden, men någonstans på vägen ändrade jag mig och köpte istället ett stort och 3st mindre:

Ett litet problem hade dock uppstått.. Nivåerna med de mindre terrarierna började svikta. Eftersom det inte var så mycket mellanrum mellan de två mittenterrarierna så började de trycka mot varandra så att glasflisor lossnade.
Ingen kul känsla, utan det var bara att ta ner alla terrarierna igen.

Med ett par extra delar, så byggdes ställningen om och extra fötter och ett stag i mitten på nedersta nivån stärkte upp ordentligt:

Så vad har vi lärt oss av detta?
Ska man använda aluminiumprofiler, så funkar inte 160 cm brett om inte själva terrariet är i ett stycke!

Alltid kul att lära sig något nytt ^^

2
2
Nelum:
får man fråga hur mycket det kostade?

22
1
AndreMoberg:

Hej! Skitsnyggt! :) 

Har precis själv suttit och letat om det finns ställningar att köpa lösa eller dylikt, men såg också den sidan "flexipet" som du tydligen handlat ifrån. Får man fråga hur mycket det kostade? :) 

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
AndreMoberg skrev:
Hej! Skitsnyggt! :) 

Har precis själv suttit och letat om det finns ställningar att köpa lösa eller dylikt, men såg också den sidan "flexipet" som du tydligen handlat ifrån. Får man fråga hur mycket det kostade? :) 

Det kostade 1091:-

Sen tillkom lite för de extra stagen jag la till i efterhand.

22
1
AndreMoberg:
anders skrev:

Det kostade 1091:-

Sen tillkom lite för de extra stagen jag la till i efterhand.

Okej! Vart beställde du terriare ifrån om man får fråga? :) 

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
AndreMoberg skrev:

Okej! Vart beställde du terriare ifrån om man får fråga? :) 

Terrarierna beställdes ifrån www.kuk-terrarien.de/ (Ja, de heter så)

Han brukar finnas på många av de svenska mässorna också. 

22
1
AndreMoberg:
anders skrev:

Terrarierna beställdes ifrån www.kuk-terrarien.de/ (Ja, de heter så)

Han brukar finnas på många av de svenska mässorna också. 

Okej! Skivorna som du har på ställningen, följde de med flexipet eller köpte du de nån annanstans? :) 

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
AndreMoberg skrev:

Okej! Skivorna som du har på ställningen, följde de med flexipet eller köpte du de nån annanstans? :) 

Det är formskivor jag köpte på någon bygghandel som jag sedan sågade till.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild