Nybörjare och behöver verkligen hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
1
micaela123:

Hej. Jag har länge velat skaffa en orm och har läst lite överallt att en trynsnok ska vara en bra nybörjarorm eftersom den ska vara lättskött (rätta mig om jag har fel?). 
Har iallafall grottat ner mig i allt som har med den ormen att göra, alltså föda, skötselråd osv.

MEN jag förstår verkligen inte det här med värmematta, ska den vara liksom under hela terrariet? 

Det här med värmelampa, var ska den vara? Det här med kall och varm sida och uv-lampa osv? Jag är verkligen helt lost när det kommer till det och tänker ju självklart inte skaffa en orm när jag inte har koll på  sånt. Så jag hoppas ni har några tips, helst så utförligt som möjligt.

Tack på förhand.

150
90
HameFall:
Min första orm var en Boa constrictor, du ska inte skaffa en orm bara för att få vana för en annan art utan skaffa den som intresserar dig mest så är det klart roligast och du lär dig absolut mest utav det :)

Ormar behöver inte ha UV-lampor utan bara ljus, när det gäller värmelampa/matta är det en smaksak, jag har nu på senaste tiden börjat använda mig utav värmekabel som ligger mellan 2 frigolitskivor man har tejpat ihop i terrariet, men till en början använde jag en värmelampa ovanpå terrariet. Men men kan även lägga värmekabel/matta under terrariet och på en frigolitskiva, samtliga utav mina terrarium står på 150cm långa och 5cm tjocka frigolitskivor. 

Varma sidan = sidan där du har värmekällan, svala sidan är sidan där du inte har någon värmekälla :)

2
1
micaela123:
Tack så jättemycket! ☺️

12
3
Alveriin:
micaela123 skrev:
Hej. Jag har länge velat skaffa en orm och har läst lite överallt att en trynsnok ska vara en bra nybörjarorm eftersom den ska vara lättskött (rätta mig om jag har fel?). 
Har iallafall grottat ner mig i allt som har med den ormen att göra, alltså föda, skötselråd osv.

MEN jag förstår verkligen inte det här med värmematta, ska den vara liksom under hela terrariet? 

Det här med värmelampa, var ska den vara? Det här med kall och varm sida och uv-lampa osv? Jag är verkligen helt lost när det kommer till det och tänker ju självklart inte skaffa en orm när jag inte har koll på  sånt. Så jag hoppas ni har några tips, helst så utförligt som möjligt.

Tack på förhand.

Som föregående talare har skrivit, ha en frigolitskiva under om du ska ha värmematta, den gör så att värmen åker uppåt. Även bra om du ska ha terrariet på ett bord/skåp, då undviker du få det förstört (alltså frigolit, värmematta och terrarium). 

Jag tänker så här: Hur stor orm hade du tänkt att du ska få plats med? Vilken sorts orm gillar du? 
Det finns lämpligare sorter för nybörjare och sämre, beroende på vad du har tänkt dig (temprament, storlek osv). Jag själv började med majsorm, en riktigt trevlig sort. Har även haft mjölksnok och boa constrictor. Mitt tips är alltså att gå efter vad du gillar och tror att du klarar av.

953
1840
peter54:
En liten inpass här; det är nattaktiva arter av ormar som inte måste ha UV-ljus. Dagaktiva arter bör definitivt ha det, åtminstone i någon liten utsträckning. Trynsnok är en dagaktiv art.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild