Dreglande pyton?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

366
157
Linus:
Hej!
Min Python breitensteini gjorde något som jag aldrig varit med om att en orm gjort förut. Jag tog ut honom för att göra en okulärbesiktning av honom och för att väga honom. Medan jag höll honom såg det ut som att hans hals/svalg började svullna upp, och plötsligt så kom det, vad jag tolkade som, saliv ur munnen på honom. Detta pågick i ungefär trettio sekunder, och det handlade väl om kanske 8-12 droppar av saliv och sen slutade det. Vad kan detta bero på? När jag läst om luftvägsinfektion och sådär så verkar ju dreglande vara ett symtom som kommer sent i sjukdomsutvecklingen - och då heller inte te sig som detta gjorde. Utan snarare då att ormen dreglar lite hela tiden. 
Kan det ha varit en spya?

Temperaturen ligger runt 24 grader på den svala delen, den varma på ungefär 30. Luftfuktigheten håller jag runt 75%, med en diff på +/- 10%.

Tacksam för svar!
Linus

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Hur länge har ormen gått i nuvarande terrarium?

Jag tror definitivt på någon typ av förkylning, problem med luftvägarna. Kommer det bubblor ur nos eller mun på den?

Hur gammal är ormen och hur länge har den varit i din ägo? :)

366
157
Linus:
Hej!
Nej, inga bubblor i nos eller mun och heller inga bi-ljud vid andning. Tycker det var så himla konstigt.
Ormen är ca ett år gammal och har bott hemma hos mig (i nuvarande terrarium) sedan fem månader tillbaka!

Med vänlig hälsning, Linus

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Hmm ja det låter lite märkligt måste jag säga :) Det kan inte ha varit vatten som rann ut ur ormen? Jag tänkte om den precis druckit när du plockade ut honom. Försöker tänka på alla möjliga svar på varför.

Spontant känns det inte som en spya då färgen borde varit annorlunda och inte se ut som saliv, kan jag tycka. När åt den senast? Brukar du kunna hålla på med ormen utan att den sprutar vätska ur kloaken eller nåt annat mysigt? :D Är den lugn när du hanterar eller beter den sig helt vilt alltså..

366
157
Linus:
Ah.. Det är inte alls omöjligt. Jag sprayade terrariet ordentligt en stund innan, och eftersom jag aldrig sett honom dricka ur vattenskålen (men däremot när jag sprayat) så låter det ju inte otänkbart! Jag ska fortsätta hålla koll på honom iallafall.

Den åt senast för 7 dagar sedan, och ja - ormen beter sig väldigt lugnt vid hantering!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild