Jag vill ha en blåtungad skink

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
4
Kingenliam03:
Jag vill ha en blåtungad skink. Om nån säljer, skriv till mig tack. Kan man ha en blåtunga med ett par  
leopardgecko i samma terrarium?

17
4
Kingenliam03:
Kingenliam03 skrev:
Jag vill ha en blåtungad skink. Om nån säljer, skriv till mig tack. Kan man ha en blåtunga med ett par

173
59
mrvikke:
Man ska aldrig blanda arter. Blåtungad skink kommer från Australien och leopardgecko från Pakistan / Iran, tycker det skulle vara väldigt konstigt att blanda dessa arter....

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Kingenliam03 skrev:
Jag vill ha en blåtungad skink. Om nån säljer, skriv till mig tack. Kan man ha en blåtunga med ett par

Dessa två arter går ej att blanda. Eller jo. Givetvis GÅR det att banda dom men antagligen lär den ena dö förr eller senare.

Jag har ej erfarenhet av arterna i fråga. Detta är citat från skötselråden här på sidan:

Leopardgecko: "Temperaturen bör vara mellan 25 - 30 grader på den svala sidan och gå upp till 35 grader på den varma. Om man har högre värme än 35 kan det stressa ödlan och det kan leda till att geckon dör."

Blåtungad skink: "Temperaturen i terrariet bör ligga mellan 26-30 grader med en solplats på runt 40 grader. På natten kan man låta temperaturen gå ned till rumstemperatur."

Sammanfattning: Leopardgeckon stressas ihjäl om ma har över 35 grader medans blåtungad skink vill ha en solplats på 40 grader. Alltså skulle det inte gå att blanda dom. Antagligen skulle det nog stressa dom en hel del också

Tänk även på att blåtungad skink behöver ett terrarium på 1,8 kvm. (vilket kan vara t.ex ett terrarium med bottenytan 200*90 cm, samt 60 cm högt). Har hänt att folk köper en liten ödla och tror den är vuxen och så växer den sedan och ska ha 2 kvadratmeter i bottenyta eller nåt. Kan vara bra att ta med i beräkningen innan du köper den, till en leopardgecko däremot räcker det med 0,36 kvm (t.ex 90*40 cm i bottenyta och sen så kräver de minst 30 cm höjd också)

Jag skulle nog aldrig haft två ödlor i samma terrarium oavsett om de är samma art. Du bör ha ett till terrarium redo så du kan skilja de snabbt om de börjar bråka. Och de är solitära djur så de trivs bäst ensamma. Om man vill få ungar kan man låna en hane eller kanske ha dom i varsitt terrarium och bara släppa ihop dom vid parning.

Här kan du läsa mera om leopardgecko:
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=e_macularius

Och här om Blåtungad skink:
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=t_scincoides_scincoides

Lycka till!

/Emanuel

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
Utöver det som nämnts så blir nog en leopardgecko ganska snabbt käk till en blåtungad skink. Det är en ganska ordentlig storleksskillnad.

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
anders skrev:
Utöver det som nämnts så blir nog en leopardgecko ganska snabbt käk till en blåtungad skink. Det är en ganska ordentlig storleksskillnad.

Tänkte faktiskt också på det. Men var inte säker på vad blåtungor gillar att äta så tog inte med det eftersom jag hade många bättre argument.

248
40
Yoshi123:
anders skrev:

Jag tänkte också på det.

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Kingenliam03 skrev:
Jag vill ha en blåtungad skink. Om nån säljer, skriv till mig tack. Kan man ha en blåtunga med ett par  

För det första kommer arterna från helt olika världsdelar så miljön hade blivit fel för någon av dom.. Och för det andra bör man absolut inte blanda olika arter i ett terrarium. Man bör inte ens hålla flera individer av samma art instängda i ett terrarium :) Dom allra flesta reptiler är solitära djur. Alltså ensamlevande.

5488
4198
Tropfrog:
Jonas_ skrev:

Man bör inte ens hålla flera individer av samma art instängda i ett terrarium :) Dom allra flesta reptiler är solitära djur. Alltså ensamlevande.

Det finns dock undantag även om de är få.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Tropfrog skrev:

Det finns dock undantag även om de är få.

Mvh
Magnus 

Precis, därför jag uttryckte mig som jag gjorde :) "Dom allra flesta reptiler är solitära djur."

Finns nästan alltid undantag på alla regler! :) Vad det än gäller.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild