Hoggaforfan skrev:
Kan du lägga upp en bild blir det lättare att förstå.
Här kommer dagsfärska bilder. Notera att växten på sista bilden ska in idag. En verkade inte klara flytten. Vi har solsken idag så glaset ser superkladdigt ut samt svårt att se på bilderna kanske.
In till höger sitter en värmeglödlampa. Framtill på hela bredden 2st lysrör varav det främre uv.
Eftersom glödlampans armatur är hög får den ej stå på vänster sida för min sambo, skymmer tavlor.
så fram el bak höger sida är alt.
och eftersom mittglas i tak går längs bredden måste lysröret ligga längs bredden fram el baktill
nu ligger det fram till.
som jag sa då funderar jag på att flytta värmeglödlampan till framkant höger.
tanken är att de ändå kommer vistas mkt mot ryggen till & därmed få mer uv-ljus.
alla upplimmade stockar är ihåliga & tänkt som gömställen. Finns 4st sådana. Samt vertikala bamburör. Lite lite blad just nu men beror på att två växter vissnade ner. Kommer byta dem nu & ersätta med nya som istället får stå kvar i krukor.
hade velat få upp ngn växt på ngn av de stora grenarna men vet inte hur det ska gå till?
sedan var det maten ja.... hur mkt per dos? Ger dem 1cm Dubai nu 2-3ggr/v
3-4ggr smoothie/frukt
de har gråsuggor de äter med som städare i burken
sedan har de fått ett par husflugor ibland & ett par upphittade husspindlar från källaren
men största oron är nog nu om de får tillräckligt uv. Fått hjälp med värme & mkt annat tidigare men ja, jag är alltid orolig för allt.
behöver nog hjälp ngn gång
förlåt vet att jag är sjukt jobbig
jag tror mina ödlor mår bra & jag lär mig hela tiden men hittar alltid ngt nytt att grubbla över
kanske bara ska låta ljus & allt vara tills de börjar gå sönder & därefter köpa hid som tanken är.
kanske behöver de inte vistas 24-7 under uv-röret utan räcker som det är, att de lite då & då får uv på sig?
bilder bifogas här efter