Inredning terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

61
5
marcus1010:
tenebrosa skrev:

Du nej du behöver inte ha alla. edast upp till 55 men det är för varmt om du frågar mig, har två andraa böcker som säker runt 34-40 grader. 
Har feber så har inte orkat läsa vad alla andra svarat nu :P 

Hej. Usch låter inget vidare, men å andra sidan slipper du gå ut i detta skitväder.
Krya på dig

Jag har testat nu med min uv/värme-lampa till en solplats. Både positivt & negativt. Temperaturen kom upp i bra till en solplats & hjälper även temperaturen upp i hela terrariet till en bra nivå. Bra så långt.
Dock är jag tvungen att ha den relativt nära för att temperaturen ska orka upp. Tyvärr har jag inte kvar vilket avstånd den ska sitta på från ödlan men där jag behöver ha den för att uppnå bra resultat är 10-20 cm avstånd beroende på var ödlan sätter sig. Ganska ofta klättrar han så han sitter precis nedanför nätet & då blir det endast 10cm ifrån, men han sitter inte där hela tiden utan rör sig till olika spottar runt där men som sagt, ibland endast 10cm ifrån vilket jag antar är för nära?
El gör nätet att det försvinner vissa farliga strålar? Jag tänker avståndstabeller jag sett gäller ju utan ngt hinder på vägen.
Det är ett tätt nät, typ myggnät.
Fasen vad det var krångligt detta att få till. Har redan skaffat massa ljuskällor så vill inte skaffa fler utan helst få det att funka bra på ngt sätt. :)
Annars kan jag såklart skaffa en värmelampa med samma effekt utan UV samt köpa ny armatur med dagljus & uv-ljus men har ju redan ett berg av sådant.
Så vad tror ni, hur stor är risken att detta inte är bra? uv/värme-lampa på 10-20 cm avstånd med myggnät emellan?
Temperaturen är nu som sagt helt perfekt på alla platser så snälla ge mig ett bra svar haha :)  ?

När denna lampan dör skaffar jag nog HID men har köpt så mkt nu så vill nyttja klart lite av det iaf.

edit. Känns som jag är nära en bra lösning nu & ni hjälper mig att lära mig hela tiden. Ska snart sluta att vara till besvär.

Medlem i SkHF
1077
1223
NellyNiklas:
Först och främst så ska inte djuret kunna komma i direkt/fysisk kontakt med någonljuskälla. Det är första prioritet. Likaså bör nog inte nätet heller komma i kontakt med ljuskällan. Beroende på material så leder den en massa värme eller deformeras, antar jag.

Och så länge djurets andra krav uppfylls (att det stännar runt 35 grader på solplatsen, UVA och UVB, kallzon, varmzon och luftfuktighet mm) så ser jag personligen inga röda flaggor. 

Ta gärna en bild på terrariet så vi får en tydlig bild på hur allt ser ut.

Mvh
Niklas

61
5
marcus1010:
NellyNiklas skrev:
Först och främst så ska inte djuret kunna komma i direkt/fysisk kontakt med någonljuskälla. Det är första prioritet. Likaså bör nog inte nätet heller komma i kontakt med ljuskällan. Beroende på material så leder den en massa värme eller deformeras, antar jag.

Och så länge djurets andra krav uppfylls (att det stännar runt 35 grader på solplatsen, UVA och UVB, kallzon, varmzon och luftfuktighet mm) så ser jag personligen inga röda flaggor. 

Ta gärna en bild på terrariet så vi får en tydlig bild på hur allt ser ut.

Mvh
Niklas

Precis vad jag ville höra. Precis, har äntligen lyckats få check på alla andra punkter så skönt att ett proffs tycker det är ok med det där.
Men i all hast så beställde jag ett par värmelampor från wish.com precis men de kostade inte många kronor.
Dröjer även innan de kommer så då kör jag på detta. Som sagt ligger varken ödla el nät emot lampan samt nätet får inte heller ngn hög temperatur alls.
Känns ju på sätt & vis lite bra att ha denna uv + värme -lampa då man inte vet hur mkt uv djuren får upp av uv-lysröret då det även där är nät emellan samt i vissa vinklar lite glas. (förvisso strålar nog den mesta strålning in via nätet & inte glas)

Tack
Känns som over & out nu från mig. Jag bockar & bugar! :)
Nu bara fixa det snyggt med alla sladdar & armaturer på ovansidan av terrariumet.
Tack!

2966
1648
Hoggaforfan:
marcus1010 skrev:

Hej. Usch låter inget vidare, men å andra sidan slipper du gå ut i detta skitväder.
Krya på dig

Jag har testat nu med min uv/värme-lampa till en solplats. Både positivt & negativt. Temperaturen kom upp i bra till en solplats & hjälper även temperaturen upp i hela terrariet till en bra nivå. Bra så långt.
Dock är jag tvungen att ha den relativt nära för att temperaturen ska orka upp. Tyvärr har jag inte kvar vilket avstånd den ska sitta på från ödlan men där jag behöver ha den för att uppnå bra resultat är 10-20 cm avstånd beroende på var ödlan sätter sig. Ganska ofta klättrar han så han sitter precis nedanför nätet & då blir det endast 10cm ifrån, men han sitter inte där hela tiden utan rör sig till olika spottar runt där men som sagt, ibland endast 10cm ifrån vilket jag antar är för nära?
El gör nätet att det försvinner vissa farliga strålar? Jag tänker avståndstabeller jag sett gäller ju utan ngt hinder på vägen.
Det är ett tätt nät, typ myggnät.
Fasen vad det var krångligt detta att få till. Har redan skaffat massa ljuskällor så vill inte skaffa fler utan helst få det att funka bra på ngt sätt. :)
Annars kan jag såklart skaffa en värmelampa med samma effekt utan UV samt köpa ny armatur med dagljus & uv-ljus men har ju redan ett berg av sådant.
Så vad tror ni, hur stor är risken att detta inte är bra? uv/värme-lampa på 10-20 cm avstånd med myggnät emellan?
Temperaturen är nu som sagt helt perfekt på alla platser så snälla ge mig ett bra svar haha :)  ?

När denna lampan dör skaffar jag nog HID men har köpt så mkt nu så vill nyttja klart lite av det iaf.

edit. Känns som jag är nära en bra lösning nu & ni hjälper mig att lära mig hela tiden. Ska snart sluta att vara till besvär.

Myggnätet hindrar lite då det bara är en viss % som släpper igenom men det gör inte att resten blir svagare. Har du nät med större hål hemma är det bättre men myggnät funkar.
Jag hade monterat lampan så lagom avstånd var längst upp sen satt vilken lampa en vanlig lampa, ingen värmelampa, för värmen. 
Bra att HID är planerat inköp :-)

5504
4205
Tropfrog:
Hoggaforfan skrev:

Jag har 4st 6500k och 1st 4500k samt 4st "varmvita" spottar.
"Fullspectrum" brukar vara rödblå med någon UVA (395-405nm) samt ibland kallvita diodrar blandade, jag kan ha fel men jag tror att det är lite placeboeffekt med blått och rött. Hela spektrat vore säkert bäst men vanliga lister fungerar och hur mycket skillnad man märker vet jag inte.

Om de är röd-blå med någon UV del så är de inte lämpliga för terrarium. Det måste finnas grönt ljus för att det skall vara tilltalande för ögat. Att de är effektiva råder det ingen som helst tveksamhet från min sida som provat bägge. Spenderar man energin på att producera ljus som inte kommer växterna till gagn så sjunker förståss verkningsgraden. Till terrariet använder jag led fullspektrum list där alla leden har samma spektrum, altså inte samansatt ljus.

Men jag antar att vi är inne på ett sidospår nu?

MVH
Magnus

2966
1648
Hoggaforfan:
Tropfrog skrev:

Om de är röd-blå med någon UV del så är de inte lämpliga för terrarium. Det måste finnas grönt ljus för att det skall vara tilltalande för ögat. Att de är effektiva råder det ingen som helst tveksamhet från min sida som provat bägge. Spenderar man energin på att producera ljus som inte kommer växterna till gagn så sjunker förståss verkningsgraden. Till terrariet använder jag led fullspektrum list där alla leden har samma spektrum, altså inte samansatt ljus.

Men jag antar att vi är inne på ett sidospår nu?

MVH
Magnus

Jupp, sidorspår :-P
Fullspektrumär för mig från UVA till kallvitt, dvs hela spektrat. 

5504
4205
Tropfrog:
Hoggaforfan skrev:

Jupp, sidorspår :-P
Fullspektrumär för mig från UVA till kallvitt, dvs hela spektrat. 

Samma sak för mig. 

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1077
1223
NellyNiklas:
marcus1010 skrev:

Precis vad jag ville höra. Precis, har äntligen lyckats få check på alla andra punkter så skönt att ett proffs tycker det är ok med det där.
Men i all hast så beställde jag ett par värmelampor från wish.com precis men de kostade inte många kronor.
Dröjer även innan de kommer så då kör jag på detta. Som sagt ligger varken ödla el nät emot lampan samt nätet får inte heller ngn hög temperatur alls.
Känns ju på sätt & vis lite bra att ha denna uv + värme -lampa då man inte vet hur mkt uv djuren får upp av uv-lysröret då det även där är nät emellan samt i vissa vinklar lite glas. (förvisso strålar nog den mesta strålning in via nätet & inte glas)

Tack
Känns som over & out nu från mig. Jag bockar & bugar! :)
Nu bara fixa det snyggt med alla sladdar & armaturer på ovansidan av terrariumet.
Tack!

Något proffs är jag absolut inte, men jag följare i konceptet "trial and error" och praktiska experiment. Du får helt enkelt testa, mäta och utvärdera på egen hand.

61
5
marcus1010:
Hej, har kommit i ordning & allt flyter på bra nu med mina två ödlisar. Belysing, värme mm funkar bra. Jag har haft mkt internkontakt med tenebrosa men kan ju inte bara trackassera honom i pm. En tanke jag har då jag märker att mina ödlor söker sig mkt till värmelampan är att kanske skifta plats på den & lysröret. För mitt terrarium har två spalter med nät upptill. En in mot väggen & en utåt. Glas där emellan. Värmelampan sitter inne i höger hörn & där är de ju oftast även om de börjat röra sig runt mer.
Lysröret där uv-belysningen är sitter längst fram i framkant. Det blir ju inte lika varmt. Men de behöver ju detta uv-ljus så funderar på om det skulle vara smart att flytta plats? Vad tror ni? Inåt mot bakkant kommer de nog alltid vara mestadels tänker jag. Där är de trygga, där har de gömställen & boet osv.
Även matskålar är inåt.
Men samtidigt får de lite färra solplatser. Det blir grenar mestadels, el ja glaset finns ju med. Men saknas gömställen i framkant.

En annan fråga jag kan passa på att fråga är hur jag ska tänka på med maten. De är matvrak, speciellt när det gäller insekter. Hur mkt ska man ge dem? Nu har jag mestadels dubia på 1cm längd & ger samt gråsuggor ngt större än så. Dessutom har jag med jämna mellanrum släppt in löst gråsuggor & även millipedrar som är utifrån. För renhållning. Det känns som om allt går åt ned i deras magar.
De får insekter 2-3ggr/v & frukt/yoghurt/smoothie 3-4 ggr per vecka. De har kanske fått typ 2 dubia per man, kanske 3. Är det för lite? För de verkar äta mer av insekterna som även är utanför matskålen som ska hålla rent. Ngn som har koll vad som kan vara rimlig mängd att ge. 6 mån ca 13-16 cm långa.
Känslan är att de kanske lagt på sig iaf lite sedan de kom till mig. Iaf så är magarna mer fyllda nu. Var nästan platta när jag fick dem hit. Men kan man ge dem mat de dagar de ska ha det ända tills de är mätta el ska man försöka att inte ge för mkt? Djuren som går löst är ju inte mkt jag kan göra ngt åt när de norpar.

5504
4205
Tropfrog:
Jag läste någonstans att den vanligaste dödsorsaken hos phelsumas är övermatning. Hur mycket som är för mycket är jag dock inte rätt person att uttala mig om.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild