tenebrosa skrev:
Du nej du behöver inte ha alla. edast upp till 55 men det är för varmt om du frågar mig, har två andraa böcker som säker runt 34-40 grader.
Har feber så har inte orkat läsa vad alla andra svarat nu :P
Hej. Usch låter inget vidare, men å andra sidan slipper du gå ut i detta skitväder.
Krya på dig
Jag har testat nu med min uv/värme-lampa till en solplats. Både positivt & negativt. Temperaturen kom upp i bra till en solplats & hjälper även temperaturen upp i hela terrariet till en bra nivå. Bra så långt.
Dock är jag tvungen att ha den relativt nära för att temperaturen ska orka upp. Tyvärr har jag inte kvar vilket avstånd den ska sitta på från ödlan men där jag behöver ha den för att uppnå bra resultat är 10-20 cm avstånd beroende på var ödlan sätter sig. Ganska ofta klättrar han så han sitter precis nedanför nätet & då blir det endast 10cm ifrån, men han sitter inte där hela tiden utan rör sig till olika spottar runt där men som sagt, ibland endast 10cm ifrån vilket jag antar är för nära?
El gör nätet att det försvinner vissa farliga strålar? Jag tänker avståndstabeller jag sett gäller ju utan ngt hinder på vägen.
Det är ett tätt nät, typ myggnät.
Fasen vad det var krångligt detta att få till. Har redan skaffat massa ljuskällor så vill inte skaffa fler utan helst få det att funka bra på ngt sätt. :)
Annars kan jag såklart skaffa en värmelampa med samma effekt utan UV samt köpa ny armatur med dagljus & uv-ljus men har ju redan ett berg av sådant.
Så vad tror ni, hur stor är risken att detta inte är bra? uv/värme-lampa på 10-20 cm avstånd med myggnät emellan?Temperaturen är nu som sagt helt perfekt på alla platser så snälla ge mig ett bra svar haha :) ?
När denna lampan dör skaffar jag nog HID men har köpt så mkt nu så vill nyttja klart lite av det iaf.
edit. Känns som jag är nära en bra lösning nu & ni hjälper mig att lära mig hela tiden. Ska snart sluta att vara till besvär.