marcus1010 skrev:
Fy fasen vad snällt av dig! Tack för alla tips :)
Jo jag funderade på att ha en större skål i botten som dock döljs men som vattnet ligger i.
Sedan kanske jag även använder vattenfallet också men tveksamt, känns inte så snyggt el?
Ok får kanske byta till torv då, köpte bark. Läste ngnstans att det var bra. Vad är skillnaden?
Funderar dock att på liten yta runt vattnet ha mindre typ strandstenar.
Men vattnet är ingen risk för daggecko? Att de drunknar alltså?
Ok då kör jag dränering längst ned med typ sten el leca & med tyg över. Det är ok va?
Ska tänka på allt annat du skrivit. Jag har inte riktigt klart för mig om min belysning räcker till. Har en exo terra glödlampa 200w uv. Haft den i 30cm högt tidigare. Tror du det blir för svagt i detta?
Bör jag skaffa lysrör istället redan nu?
Torv/jord eller bark är väl egentligen en smaksak. Bark är enklare att städa medan jag finner torv med städare (hoppstjärtar, gråsuggor etc) enklare då städning inte behövs.
Vattenfall eller ej är en smaksak, beror mycket på hur det ser ut. Det är helt upp till dig då det inte finns några regler för smak och det estetiska. Djuren är ganska förlåtande (klättermöjligheter och gömställen ungefär) utan det är vad du föredrar.
Det kan förstöra om det är plastigt men är det snyggt så kan det göra terrariumet mer levande.
Tyvärr kan jag inget om just den arten men såvida det inte är väldigt strömt vatten så lär de inte drunkna, de flesta djur kan simma någorlunda.
Leca är att föredra pga vikten men funktionen leca vs sten är detsamma men det stämmer, dränering, duk sen bottenmaterial.
Menar du Exo terra UVB200? Den är för ökendjur så den är för stark.
Det bästa vore en HID-lampa, det kostar en del i inköp men djuren älskar det, tänk bara på att UV behöver vara inne i terrariumet då det inte går igenom glas samt skyddat med galler så djuren inte bränner sig.
Lysrör är en mer ekonomisk lösning och växterna vill gärna ha så mycket ljus de kan få så ett alternativ är armatur för 2 lysrör varav 1 uv och andra fulldagsljus.