Skadat öga - Panter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

309
38
reptilicus_:
Fick idag hem en panterkameleont hona.
Förra ägaren hade tydligen tillfälligt huserat henne tillsammans med en hane & hon hade då blivigt biten på huvudet. (Något som inte framgick i annonsen, med det hör inte riktigt hit just nu :P)
Man ser att hon har ett litet ärr där.
Jag köpte den ändå & hade dumt nog inte lagt märke till nästa grej förrens när jag väl var hemma - att även ett utav hennes ögon verkade lite skadat...

Som man ser på bilderna så är ögat inte lika stort & öppet som det högra, men hon kan titta med det försiktigt åt olika håll samt öpnna upp det lite grann.
Hon verkar förövrigt pigg & har druckit vatten, vandrat omkring i sitt ny terrarium, etc. 

Men jag undrar om det kanske finns någon lämplig salva eller liknande att försiktigt med en topps dutta på hennes ärrade delar som kunde hjälpa eller till & med återställa ögat?

179
47
Reptilmannen2002:
reptilicus_ skrev:
Förra ägaren hade tydligen tillfälligt huserat henne tillsammans med en hane & hon hade då blivigt biten på huvudet. (Något som inte framgick i annonsen, med det hör inte riktigt hit just nu :P)
Jag köpte den ändå & hade dumt nog inte lagt märke till nästa grej förrens när jag väl var hemma - att även ett utav hennes ögon verkade lite skadat...

Som man ser på bilderna så är ögat inte lika stort & öppet som det högra, men hon kan titta med det försiktigt åt olika håll samt öpnna upp det lite grann.
Hon verkar förövrigt pigg & har druckit vatten, vandrat omkring i sitt ny terrarium, etc. 

Men jag undrar om det kanske finns någon lämplig salva eller liknande att försiktigt med en topps dutta på hennes ärrade delar som kunde hjälpa eller till & med återställa ögat?

Du kan ju åka till en vetrinär om du är orolig så kanske dem kan avgöra om du behöver någonting för ögat.

309
38
reptilicus_:
Jag har behandlat ögat med silvervatten nu i några veckor & det har gett bra resultat. Ögot är nu mycket mer öppet & ser betydligt bättre ut

388
460
australis66:
reptilicus_ skrev:
Jag har behandlat ögat med silvervatten nu i några veckor & det har gett bra resultat. Ögot är nu mycket mer öppet & ser betydligt bättre ut

Sett flera trådar om kameleonter vars ögon ser ut så. I samtliga fall har det använts lampor från exoterra vilket orsakat det. 

504
396
Crippa:
reptilicus_ skrev:

Vad använder du för belysning? Min gissning är att säljaren haft henne i för dålig belysning, kameleonter kräver väldigt bra ljus för att vara friska. Använder du dig utav HID? Annars kan jag rekommendera att du köper det så snabbt som möjligt!

309
38
reptilicus_:
Förra ägaren hade en 100w Exo terra röd värmelampa...
Men jag är ganska säker på att skadan var orsakad pga att hanen bitit henna över huvudet en aning då dem var tvugna att huseras i samma bur ett kort tag :P

309
38
reptilicus_:
Här är ett nytaget foto på ögat. Det har blivit mycket bättre med tiden
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild