Leopardgecko - föda ungar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

19
3
stoffe993:
Hej, har haft reptiler som hobby i väldigt många år och har fött upp allt mellan himmel och jord. Och har alltid haft leopardgecko o kommer det ägg så brukar jag kläcka dom men nu till min sak, finns det någon chans att dom kan "föda" ungar istället för att lägga ägg? Har tydligen fått två kullar men inte hittat äggen och då har jag hittat ungarna 1-3 säger efter städning o med städning menar jag tömma hela terrariet på allt och in med nytt. Har lite smått järnsläpp här... tacksam för svar

5488
4198
Tropfrog:
Jag gissar att du helt enkelt missat äggen. Leopardgecko är inte levandefödare.
Mvh
Magnus

Medlem i SkHF
1073
1220
NellyNiklas:
Somliga geckoarter äter äggskalen har jag läst. Om det är något som observerats hos leopardgecko vågar jag dock inte uttala mig om. 

Mvh Niklas

19
3
stoffe993:
Tropfrog skrev:
Jag gissar att du helt enkelt missat äggen. Leopardgecko är inte levandefödare.

Mvh
Magnus 

Jo jag är fullt medveten om det men det finns ingen chans i världen att jag missat det som sagt bytt ut allt och det har hänt två gånger.

248
40
Yoshi123:
stoffe993 skrev:
Hej, har haft reptiler som hobby i väldigt många år och har fött upp allt mellan himmel och jord. Och har alltid haft leopardgecko o kommer det ägg så brukar jag kläcka dom men nu till min sak, finns det någon chans att dom kan "föda" ungar istället för att lägga ägg? Har tydligen fått två kullar men inte hittat äggen och då har jag hittat ungarna 1-3 säger efter städning o med städning menar jag tömma hela terrariet på allt och in med nytt. Har lite smått järnsläpp här... tacksam för svar

Jag tror också du har missat äggen då leopardgeckos är äggläggare.

19
3
stoffe993:
Yoshi123 skrev:

Jag tror också du har missat äggen då leopardgeckos är äggläggare.

Jag är fullt medveten om att dom är äggläggande. Inget ni behöver skriva till mig jag har reptiler som hobby och jag jobbar med reptiler. Hela grejen är att det finns ingen chans att jag missat dom, när jag städar ur så byter jag allt som finns. Det ändå som försöker med är skål och grottor men dom blir diskade innan dom åker in igen. Så terrariet blir helt tomt.

5488
4198
Tropfrog:
Och denna städning gör du i kortare intervaller än ett äggs utvecklingstid? Jag är säkert mycket mindre expert än vad du är. Men jag är hygglig på logik. Som någon redan nämnt så kan de äta upp kläckta skal. De kanske gömde äggen väl i ett nystädat terrarium och de kläcktes strax innan nästa städning och skalen blev uppätna?

För mig låter det åtminstone som en mer logisk förklaring än att de börjat att föda levande ungar.

Mvh
Magnus 

19
3
stoffe993:
Tropfrog skrev:
Och denna städning gör du i kortare intervaller än ett äggs utvecklingstid? Jag är säkert mycket mindre expert än vad du är. Men jag är hygglig på logik. Som någon redan nämnt så kan de äta upp kläckta skal. De kanske gömde äggen väl i ett nystädat terrarium och de kläcktes strax innan nästa städning och skalen blev uppätna?

För mig låter det åtminstone som en mer logisk förklaring än att de börjat att föda levande ungar.

Mvh
Magnus 

När jag storstädat terraimet så har de kommit fram ungar efter 1-3 dagar efter åt isåfall hade det vart tvunget att vara ägg i den nya sanden som jag la i o köpte i butik, o det är väldigt osannolikt. Jag vet att allt detta låter mycket konstigt men som sagt de finns ingen chans att det har funnits ägg kvar i terrsriumen..

Medlem i SkHF
1073
1220
NellyNiklas:
De kan mycket väl ha ätits upp av både ungar eller förälder. 

5488
4198
Tropfrog:
stoffe993 skrev:

När jag storstädat terraimet så har de kommit fram ungar efter 1-3 dagar efter åt isåfall hade det vart tvunget att vara ägg i den nya sanden som jag la i o köpte i butik, o det är väldigt osannolikt. Jag vet att allt detta låter mycket konstigt men som sagt de finns ingen chans att det har funnits ägg kvar i terrsriumen..

Du bedömer alltså shansen att de har börjat att föda levande ungar som större än shansen att du missat äggen någonstans vid städning? Ursäkta, men min bedömning är den motsatta. Oavsett vilket så tror jag inte att du kommer att få svar i denna tråden.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild